Polski sektor kosmiczny ma coraz więcej do powiedzenia na rynku międzynarodowym. Doskonałym przykładem jest spółka ABM Space Sp. z o.o.

Gdy w 2011 roku spółka stawiała pierwsze kroki na rynku, nikt nie przewidywał jak bardzo w ciągu tych 5 lat branża kosmiczna rozwinie się w Polsce. – Zdecydowaliśmy zająć się robotyką mobilną, ponieważ wierzyliśmy, że nam się uda. To niewątpliwie jeden z ważniejszych czynników sukcesu każdego biznesu – zaufanie do tego co się robi. To było ryzyko, nikt wtedy nie przypuszczał, że będziemy mieć szansę współpracować z Europejską Agencją Kosmiczną. Podjęliśmy je wtedy, ponieważ przyświecała nam myśl, że naszym celem jest praca dla kosmosu. Jestem świadomy, że przed nami jeszcze jest daleka droga, jednak świadomość celu jest naszym motorem napędowym – mówi Sebastian Meszyński, prezes zarządu ABM Space Sp. z o.o. – Dodatkowo uhonorowanie Spółki Polską Nagrodą Inteligentnego Rozwoju za projekt Docking Impender utwierdza nas w przekonaniu o słuszności obranej drogi. Projekt opracowany był dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i miał na celu złagodzenie efektu odbijania podczas gwałtownego dokowaniPW-Sat2_2016_16_naked_MSwietlik_fba dwóch obiektów – dodaje.

Najważniejszym w tym roku dla Spółki było podpisanie dwóch umów na partnerstwo technologiczne w projektach wykorzystujących pikosatelity (CubeSat).

Pierwszym projektem jest PW-Sat2. To projekt małego satelity w standardzie CubeSat2U projektowanego i konstruowanego przez członków Studenckiego Koła Astronautycznego na Politechnice Warszawskiej. Głównym celem misji tego satelity jest przetestowanie nietypowego systemu deorbitacji, czyli sprowadzania satelitów z orbity. Studenci zaprojektowali rozkładany żagiel o powierzchni 4m2, którego otwarcie na orbicie ma być zarejestrowane przez kamery. ABM wspiera testy i rozwój oprogramowania.

Drugim projektem jest projekt DREAM. W ramach współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną spółka bierze slider-img4również udział w międzynarodowym programie REXUS (Rocket EXperiments for University Students), koordynowanym przez ESA, Szwedzką Krajową Radę ds. Przestrzeni Kosmicznej i Niemiecką Agencję Kosmiczną. Celem jest realizacja projektu DREAM (DRilling Experiment for Asteroid Mining), którego założeniem jest zbadanie parametrów procesu wiercenia w warunkach mikrograwitacji i próżni. Celem zespołu projektowego jest określenie, jakie wyzwania czekają na przemysł górniczy w przestrzeni kosmicznej. W tym projekcie Spółka współpracuje od strony naukowej z Politechniką Wrocławską.

Do końca roku 2016 firma planuje także sformalizować inicjatywę EX-PL (Polish Space Exploration and Resources Exploitation Group). ABM Space jest inicjatorem zrzeszenia polskich firm sektora kosmicznego, które chcą włączyć się w rozwój kosmicznego górnictwa.

Aby zająć się tematyką górnictwa (przemysłu) kosmicznego niezbędna jest współpraca polskich firm, dysponujących niezbędną infrastrukturą. Musimy pokazać pewien wachlarz możliwości technologicznych, które wynikają właśnie z tej współpracy, żeby być na zewnątrz postrzeganym jako partner godny zaufania – tłumaczy Sebastian Meszyński. – ta branża tak dobrze rozwija się w Polsce, ponieważ cały czas mamy presję, żeby posiąść pewną wiedzę. Wielu rzeczy musimy się jeszcze nauczyć. Zdajemy sobie sprawę, że żadna z firm zagranicznych nie przekaże nam swojego know-how i właśnie dlatego ten sektor w Polsce jest tak dynamiczny. Bo mamy cały czas ambicję pozyskania tej wiedzy. Chcemy zdobywać umiejętności, które pozwolą nam budować coś nowego samodzielnie – dodaje.

Na co dzień ABM Space nie ma podpisanych stałych umów o współpracę. Partnerzy dobierani są w ramach konkretnych działań i projektów. Co ważne, działalność spółki nie skupia się jedynie na realizowaniu projektów związanych z rynkiem kosmicznym. W strukturach firmy rozwijana jest sztuczna inteligencja również pod kątem rozpoznawania gestów ludzi. Celem jest ułatwienie osobom niepełnosprawnym – niemym, wydawanie poleceń urządzeniom czy automatom za pomocą gestu. ABM_S-ReMY-20160614-100449-016-lq

Ważnym czynnikiem sukcesu jest także czynnik ludzki, który jest pierwszą, najważniejszą inwestycją firmy. Zarząd duży nacisk kładzie na odpowiednie profilowanie i doszkalanie pracowników, którzy z reguły pozyskiwani są dzięki praktykom i stażom. – Na początku współpracujemy ze stażystami na dość uniwersalnych tematach. Obserwujemy ich, rozmawiamy a następnie wspólnie decydujemy w jakim segmencie przedsiębiorstwa ich widzimy, w jakim kierunku pokierować ich rozwój – mówi prezes zarządu.

Jakie plany na przyszłość? Cel firmy jest niezmienny od początku jej powstania – stać się ważnym partnerem dla firm branży kosmicznej, który będzie dostarczał wysokiej jakości rozwiązania technologiczne. W najbliższej przyszłości spółka chce skupić się na wyspecjalizowaniu się w technologii CubeSat (miniaturowe satelity do badań kosmicznych) oraz wejść jeszcze szerzej w autonomie robotyki mobilnej. – Chcielibyśmy skoncentrować się na opracowanej przez Ministerstwo Rozwoju Polskiej Strategii Kosmicznej. Stoimy obecnie przed dużym wyzwaniem, któremu chcielibyśmy sprostać. Strategia jest mało klarowna dla przedsiębiorców, ale mam nadzieję że w najbliższym czasie ulegnie to polepszeniu – puentuje Sebastian Meszyński.


P1020082-640x480ABM Space Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu, to utworzona w 2011 roku spółka zajmująca się nowoczesnymi technologiami związanymi z sektorem kosmicznym i transferem rozwiązań do sektorów pozakosmicznych. Głównymi obszarami działania firmy są: robotyka mobilna i orbitalna. Firma realizuje projekty dla Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz projekty unijne, jako lider i członek międzynarodowych konsorcjów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wprowadź swoje imię

*