Na uroczystości w Brukseli Komisja Europejska zainaugurowała w czwartek unijny system nawigacji satelitarnej Galileo. „To wielkie osiągnięcie Europy, żaden kraj nie mógłby tego zrobić w pojedynkę” – powiedziała komisarz UE ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska.

Komisarz podkreślała, że Galileo to najbardziej precyzyjny system nawigacji na świecie „i pierwszy przejaw realizacji naszej najnowszej strategii kosmicznej”.

Galileo to unijny globalny system nawigacji satelitarnej (GNSS), będący cywilną alternatywą dla amerykańskiego Global Positioning System (GPS) czy rosyjskiego GLONASS.

W porównaniu z GPS i GLONASS, z których obecnie korzystają np. smartfony, Galileo ma być dużo precyzyjniejszy dzięki zegarom mierzącym czas z opóźnieniem jednej sekundy na kilka milionów lat. W wersji powszechnie dostępnej dokładność lokalizacji ma sięgać 1 metra, w komercyjnej – 1 centymetra.

Samych satelitów docelowo w 2020 r., kiedy to system Galileo osiągnie pełną moc operacyjną, będzie 30 (z czego sześć rezerwowych). Obecnie na orbicie krąży 18 satelitów Galileo.

Dużą przewagą Galileo nad konkurencyjnymi systemami ma być również znacznie silniejszy sygnał. Można go będzie odbierać wewnątrz dużych budynków czy w tunelach, a akcje ratunkowe w wysokich górach, gdzie często zanika sygnał GPS, staną się łatwiejsze.

Dzięki Galileo dokładność geolokalizacji zwiększy się dziesięciokrotnie, co umożliwi rozwój nowej generacji technologii opartych na pozycjonowaniu, takich jak samochody bez kierowcy, urządzenia połączone bądź inteligentne usługi miejskie” – oświadczył wiceprzewodniczący Komisji Marosz Szefczowicz, odpowiedzialny za sprawy unii energetycznej, cytowany w komunikacie Komisji Europejskiej.

Ogłoszenie pierwszych usług Galileo oznacza, że infrastruktura satelitarna oraz naziemna systemu są gotowe do działania. Sygnały będą bardzo dokładne, ale nie będą dostępne nieprzerwanie. Dlatego w fazie początkowej sygnały Galileo będą wykorzystywane w połączeniu z innymi systemami nawigacji satelitarnej, takimi jak GPS, z którym Galileo jest kompatybilne.

Od rozpoczęcia projektu minęło 17 lat (początkowo miał być ukończony w 2008 r.). Koszty szacowane są na 10 miliardów euro. (PAP)

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj