Ostatnie lata działalności spółki to droga pełna sukcesów. Spółka stawia na rozwój poprzez eksport i nowe technologie.

Ilość sprzedanych obrabiarek oraz urządzeń wykorzystywanych głównie do utrzymania i renowacji pojazdów szynowych w ciągu ostatnich 6 lat znacznie wzrosła, co pozwoliło na praktycznie pięciokrotne zwiększenie sprzedaży. W 2013 roku, w związku z narastającym zainteresowaniem produktami firmy, Zarząd podjął decyzję o wybudowaniu nowej siedziby Spółki składającej się z nowej hali produkcyjnej oraz budynku socjalno-biurowego. Koltech zdecydował się na budowę w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w rodzimym Raciborzu. Dotychczasowa siedziba Firmy mieści Zakład Systemów Inżynierskich – drugą specjalizację spółki. Zakład zajmuje się dystrybucją oprogramowania inżynierskiego oraz organizacyjnego firmy Dassault Systemes i jest jednym z czołowych przedstawicieli tej firmy na polskim rynku.

Utworzenie nowej siedziby ze znacznie większymi możliwościami produkcyjnTUP650_Bratyslawa_retusz-p1aputeh8n1eth1r2i4995ik6q9ymi, otworzyło przed spółką nowe możliwości rozwoju. Firma działa prężnie na rynkach zagranicznych, oferując jednocześnie swoje specjalistyczne wyroby na terenie kraju. W tym roku udało się wejść na trzy nowe rynki: brazylijski, angielski oraz francuski. Stosunkowo mniejsze zainteresowanie wśród polskich użytkowników wynikało do tej pory z pewnych uwarunkowań, przyzwyczajeń. Koltech mimo to uparcie wprowadzał nowe, innowacyjne urządzenia i technologie. Ostatnie lata pokazują, że skutecznie. W roku 2014 i 2015 znacznie wzrosło zapotrzebowanie na urządzenia związane z transportem szynowym. – W oczywisty sposób Koltech na tym skorzystał i udało nam się zaistnieć w większej skali także na rynku polskim. – tłumaczy Albert Polak. 

Rozwój poprzez eksport i nowe technologie

Bardzo ważnym rynkiem eksportowym dla firmy są również Chiny. Ten trudny i specyficzny rynek, okazał się strzałem w dziesiątkę dla raciborskiego przedsiębiorstwa. Przygoda z rynkiem chińskim zaczęła się, gdy Koltech zaprojektował specjalistyczne obrabiarki przeznaczone dla obróbki łopat elektrowni wiatrowych. Do dzisiaj sprzedano 22 takie maszyny do Chin. W międzyczasie Koltech nawiązał współpracę z największym producentem obrabiarek dla branży kolejowej spod Tybetu, co skutkowało w 2009 roku podpisaniem konstytucji i dokumentacji założycielskiej spółki join venture działającej nTUU1250_reta chińskim rynku. Do roku 2016 sprzedano tam 9 obrabiarek. – Nie ulega wątpliwości, że rozpoczęcie współpracy z partnerem z Chin rodziło szereg obaw. Jednak dziś, po kilku latach obecności na tym rynku, nie żałuję, że podjęliśmy taką decyzję. Współpraca oparta jest na wysokim poziomie wzajemnego zaufania oraz szacunku i na pewno Koltech dzięki temu wiele zyskał. – przekonuje Albert Polak.

Nie tylko specyfika chińskiego rynku budziła wątpliwości. Pojawiało się wiele pytań, jak rozwiązać problem serwisowania i naprawiania urządzeń na innym kontynencie. Z uwagi na fakt, że firma dostarcza urządzenia na całym świecie, problem ten dotyczył również innych krajów. – Nawiązując współpracę handlową zawsze stawiamy warunek, by w danym kraju możliwy był serwis miejscowy. Dodatkowo wprowadziliśmy jako jedni z pierwszych zasadę zdalnego serwisu. Nasze biuro konstrukcyjne jeżeli jest taka potrzeba łączy się z maszyną zainstalowaną gdziekolwiek w świecie, próbując ją zdalnie naprawić. – tłumaczy prezes Polak.

W ostatniej dekadzie Spółka przygotowała na rynek nowy wyrób, tzw. tandem. Jest to przykład postępu technicznego oraz spełnienie oczekiwań odbiorców. Pozwala na szybsze regenerowanie taboru, poprzez jednoczesną obróbkę na dwóch obrabiarkach. W tym roku udało się sprzedać pierwszy tandem na rynek szwedzki. – Szwecja jest dla nas bardzo ważnym partnerem i fakt, że akurat tam udało nam się zakontraktować tandem ma dla nas wartość również symboliczną. Bowiem przed dwunastu laty pierwszy eksport Koltechu był właśnie na szwedzki rynek, do sztokholmskiego metra. – informuje prezes zarządu.

Obecnie Koltech rozbudowuje stanowisko diagnostyczne do zestawów kołowych. Jest ono budowane bezpośrednio na torze szynowym i jest przeznaczone do automatycznego, bezdotykowego pomiaru profilu i średnicy kół pojazdów szynowych. Każdy skład kolejowy przejeżdżając przez stanowisko diagnostyczne poddawany jest kompletnej diagnostyce i pomiarowi. Powoduje to, że w trybie natychmiastowym można ocenić, czy dany zestaw należy poddać regeneracji, czy może być jeszcze użytkowany. 

To obrazuje ogromny postęp, który dokonał się w taborze szynowym. WcześniePrezes koltechj najczęściej ustalano doświadczalnie normy zużycia określając ile dany tabor może przejechać kilometrów i następnie poddawało się go regeneracji. Niezależnie od tego, czy taka potrzeba istniała czy nie. Dzisiaj to faktyczne pomiary i stan techniczny zestawu decydują o tym fakcie. – mówi Albert Polak.

Działalność spółki i osiągane wyniki są potwierdzeniem, że branża kolejowa rozwija się, a polska myśl techniczna jest doceniana na całym świecie. Koltech jest jednym z nielicznych producentów tego typu maszyn i urządzeń. Obok ich unikalności, dewizą firmy jest innowacyjność rozwiązań uwzględniająca ochronę środowiska, oszczędność energii oraz bezpieczeństwo pracy użytkowników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wprowadź swoje imię

*