KSDO jako nowe rozwiązanie IT dla OŚWIATY

Przeprowadzona inwentaryzacja systemów oraz określenie źródeł danych wchodzących w skład Krajowego Systemu Danych Oświatowych (KSDO) pozwoliły stwierdzić, iż dyrektorzy szkół wprowadzają tożsame informacje do różnych systemów funkcjonujących w oświacie. Niejednokrotnie w tym samym czasie, tylko w innym celu. Projekt Centrum Informatycznego Edukacji to zmienia.

KSDO jest rozwiązaniem informatycznym integrującym bazy danych systemu oświaty, służące realizacji zadań oświatowych państwa. System Informacji Oświatowej w wersji przeglądarkowej (zastąpił on tzw. stare SIO) jest głównym referencyjnym systemem KSDO. Dane wprowadzone do  niego są następnie wykorzystywane przez dyrektorów szkół i okręgowe komisje egzaminacyjne do obsługi egzaminu ósmoklasisty. Dane wprowadzone do SIO posłużą także do przeprowadzenia egzaminów maturalnych oraz wyliczenia części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2020.

Centrum Informatyczne Edukacji w ramach projektu „Integracja baz danych systemu oświaty” podjęło się zadania zintegrowania kilkudziesięciu baz danych systemu oświaty, dzięki czemu informacje raz wprowadzone do SIO, będącego fundamentem KSDO, mogą być powtórnie wykorzystane przez użytkowników KSDO zgodnie z posiadanymi przez nich upoważnieniami. – Integracja baz danych systemu oświaty jest kontynuacją procesu rozpoczętego w poprzedniej perspektywie unijnej, gdzie inwentaryzowaliśmy zbiory danych oświatowych, które są w użyciu przez różne jednostki administracji publicznej: Centralną Komisję Egzaminacyjną, okręgowe komisje egzaminacyjne, szkoły, kuratoria oświaty oraz samorządy terytorialne – mówi dyrektor CIE Marek Charążka.

Integracja baz danych systemu oświaty, wyeliminowanie wielokrotnego wprowadzania tożsamych danych w różnych systemach oraz możliwość udostępniania zewnętrznym, upoważnionym jednostkom usług w zakresie weryfikacji gromadzonych danych to nasze cele  – dodaje dyrektor.

Wdrażane rozwiązanie informatyczne jest gwarancją, iż dane o systemie oświaty, wykorzystywane przez różne instytucje do realizacji zadań oświatowych państwa, będą rzetelne, spójne i kompletne.

KSDO ujednolica sposób przeprowadzania egzaminów ogólnokształcących w całym kraju, pomagając rozwiązać trudności, które niejednokrotnie wcześniej występowały. Zawarte w nim dane są weryfikowane m.in. z Rejestrem PESEL.

Przeprowadzony jesienią 2018 r. w 99 szkołach w całym kraju pilotaż prototypu KSDO do obsługi egzaminu ósmoklasisty został pozytywnie odebrany przez użytkowników, tj. dyrektorów szkół i pracowników OKE. Kluczem do sukcesu okazała się ścisła współpraca partnera merytorycznego projektu – Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie z każdą z pozostałych siedmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Wszystkie OKE były włączone w proces przygotowania tego rozwiązania. Robiliśmy coś dla nich, ale jednocześnie z nimi – podkreśla Marek Charążka.

Teraz czas na generalny sprawdzian, jakim będzie egzamin ósmoklasisty. Trwają intensywne przygotowania do przeprowadzenia sesji głównej, która odbędzie się już w kwietniu 2019 r. Deklaracje uczniów przystępujących do tegorocznego egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej zostały wprowadzone do systemu w czwartym kwartale 2018 r. i wykorzystane w KSDO do obsługi egzaminu ósmoklasisty.

Centrum Informatyczne Edukacji jest jednostką podległą MEN, obsługującą Ministerstwo w zakresie szeroko rozumianych zagadnień informatycznych. Projekt prowadzony przez CIE jest realizowany we współpracy z partnerem merytorycznym – Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie oraz partnerem technologicznym – IT Systems and Solutions Sp. z o.o.

Projekt „Integracja baz danych systemu oświaty” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014 – 2020.

Jadwiga Pasiut

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj