Beacony są obecne w galeriach handlowych, muzeach i na lotniskach. PKP TELKOL wprowadza te małe nadajniki sygnału radiowego mogące komunikować się z naszymi smartfonami na dworce PKP S.A., by ułatwić nam pozyskiwanie potrzebnych informacji czy skierować do sklepu.

Technologia ta znana jest już od kilku lat na rynku komercyjnych usług IT. Beacony są to niewielkie urządzenia zasilane wydajnymi bateriami, które komunikują się ze smartfonami czy tabletami za pomocą technologii Bluetooth. Jedną z zalet beaconów jest możliwość ustalenia lokalizacji smartfona przez poinformowanie go o swojej obecności w danym miejscu (tzw. mikrolokalizacja). Warte podkreślenia jest także to, że beacony nie łączą się z urządzeniami podróżnych, nie pobierają żadnych danych, co wyklucza ryzyko potencjalnego przechwycenia jakichkolwiek informacji. Jest to zatem technologia bezpieczna dla użytkownika.

Sygnał radiowy wysyłany przez beacony jest neutralny dla komunikacji pociągów, co pozwala na wykorzystanie ich na dworcach i peronach kolejowych. Mając na uwadze wszystkie te zalety technologii beacon, w październiku spółka PKP TELKOL zainstalowała pierwsze urządzenia na dworcu Warszawa Centralna, rozpoczynając realizację pilotażowego projektu pod nazwą: „SMART Dworzec”, którego wiodącym celem jest przetestowanie funkcji lokalizacji i nawigacji, które wspomagać będą osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi w korzystaniu z infrastruktury dworca.

W drugim etapie projektu zostanie uruchomiona aplikacja umożliwiająca skorzystanie między innymi z takich funkcjonalności jak podgląd mapy dworca z informacją o lokalach usługowych (restauracjach, sklepach), wyświetlenie aktualnego rozkładu jazdy pociągów czy informacji o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami. Zgodnie z założeniami projektu funkcje nawigacyjna i lokalizacyjna zostaną zweryfikowane za pomocą testów prowadzonych w oparciu o zaproponowane przez PKP S.A. scenariusze. Celem obu spółek jest, aby w niedalekiej przyszłości osoba z niepełnosprawnością ruchową po dotarciu na dworzec mogła z pomocą aplikacji wyszukać i zostać pokierowana do odpowiedniego (dostosowanego do jej potrzeb) okienka przy kasach biletowych. W międzyczasie użytkownik aplikacji otrzyma powiadomienie z informacją o aktualnych zniżkach i promocjach na przejazd pociągiem, następnie wyszuka peron, z którego odjeżdża jego pociąg i zostanie do niego poprowadzony odpowiednią trasą – z uwzględnieniem wind czy pochylni.

Użycie technologii beacon i aplikacji, którą zaproponuje PKP TELKOL, ułatwi poruszanie się po dworach nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, ale również innym podróżnym. Nowe rozwiązania będą stanowiły uzupełnienie dotychczas istniejącego systemu informacji pasażerskiej. Beacony funkcjonują już np. w centrach handlowo-usługowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj