O 90-letniej tradycji przedsiębiorstwa, innowacjach, rozwoju, celach i ukierunkowaniu na przyszłość, z dr hab. Karolem Kacprzakiem wiceprezesem Zarządu rozmawia Adrian Morel.

Stomil-Poznań powstał w 1928 roku, jako pierwszy krajowy producent opon i gumy, w odbudowującej się gospodarce Polski i właśnie w tym roku obchodzi swoje 90-lecie. Jak oceniacie Państwo swoją dotychczasową pracę oraz jakie są perspektywy na przyszłość i rola tak długiej tradycji w aktualnym działaniu firmy?

Jak słusznie Pan zauważył w tym roku obchodzimy 90-lecie istnienia, jest to dla całej spółki bardzo ważny czas, nie tylko dlatego, że dożyliśmy tak pięknego wieku, ale głównie z powodu intensywnych działań, które pozwolą odbudować pozycję Stomila, jako solidnego producenta z tradycjami, który ma do zaoferowania nowoczesne i konkurencyjne produkty. Nowy Zarząd podejmuje działania praktycznie na wszystkich frontach aby zmodernizować istniejący zakład, przywrócić intensywne działania badawczo-rozwojowe oraz poszerzać ofertę produktową. Pozwoli to wyjść na prostą i dać Stomilowi szansę na świętowanie kolejnych pięknych jubileuszów. Dodam, że Stomil-Poznań, który w najlepszych latach zatrudniał ponad 3 tys. osób, przez ostanie dwie dekady został niemal całkowicie zapomniany, balansując na krawędzi przeżycia. Szczęśliwie, dziś dzięki przyjęciu przez aktualne władze kursu na reindustrializację kraju oraz naszej obecności i dobrej współpracy w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, łatwiejsze są wszelkie działania modernizacyjne. Możemy powiedzieć, że w pewnym sensie „historia zatoczyła koło”, bowiem tak jak na przełomie lat 30-tych – a więc, krótko po powstaniu Stomilu impulsem rozwojowym był kontrakt z wojskiem, tak i dziś szansy upatrujemy w ściślejszej współpracy z armią oraz krajowym górnictwem. Najważniejszym, prowadzonym przez nas projektem, jest uruchomienie nowej fabryki opon radialnych, dedykowanych właśnie dla wojska i przemysłu wydobywczego. Mamy już gotowe studium wykonalności, jednak niezbędny jest partner zagraniczny, który posiada know-how w tej technologii, Stomil bowiem produkuje tylko starsze konstrukcyjnie opony diagonalne. Rozmowy są prowadzone i liczymy niebawem na pierwsze uzgodnienia.

Proces sanacji Stomilu, co muszę wyraźnie podkreślić, możliwy jest dzięki doświadczeniu, oddaniu i wytrwałości załogi, która ma świadomość, że zmiany są pilnie potrzebne. Niech w tym miejscu, będzie nam wolno podziękować „na łamach” wszystkim naszym oddanym pracownikom. Warto dodać, że mamy wśród nich sporą grupę z ponad 30-letnim stażem – to kopalnia doświadczenia, lojalności i samodyscypliny.

Innowacja, wzrost, rozwój, to slogany sugerujące dobry kierunek działań. Co się za tym kryje, zwłaszcza dla Stomilu?

Dla każdej firmy te trzy hasła stanowią główny drogowskaz w działaniach. Ale innowacje, rozwój i wzrost powinny być także kluczowymi elementami polityki krajowej. Z satysfakcją obserwuję, że w tej kwestii nastąpiła wyraźna zmiana na lepsze. To już nie polityka „ciepłej wody w kranie”, ale polityka – jak inteligentnie podgrzać tę wodę, tak aby na tym skorzystało jak najwięcej podmiotów i aby ten proces generował wzrost zamożności Polski i Polaków. Po szczegóły odsyłam do Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju opracowanej przez Premiera Morawieckiego. Wracając do Stomilu, stawiamy na innowacje zwłaszcza w sferze specjalistycznych mieszanek gumowych. Tu mamy wielkie doświadczenie i sporo sukcesów. W ostatnim czasie udało nam się wdrożyć mieszanki gumowe o minimalnej zawartości rakotwórczych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, co pozwala produkować z nich elementy placów zabaw dla dzieci. Są one sprzedawane za pośrednictwem niemieckiej firm w całej Europie. Ostatnio oponę naszą, wykonaną z wykorzystaniem takiej mieszanki widziałem na poznańskim Chwaliszewie. Opracowaliśmy szereg mieszanek gumowych z wykorzystaniem materiałów odzyskanych z recyklingu opon, mieszanki o podwyższonej wytrzymałości mechanicznej do transportu taśmowego a aktualnie pracujemy nad mieszankami trudnopalnymi, z wykorzystaniem bardzo zaawansowanych uniepalniaczy m. in. w formie nanocząsteczkowej.

Generalnie, w Stomilu pod nowym Zarządem realizowanych jest corocznie kilkanaście projektów naukowo-badawczych i wdrożeń. Część z nich dotyczących np. opon to efekt „wietrzenia szuflad” w których z różnych powodów polegiwały gotowe lub niemal gotowe projekty. Chętnie także współpracujemy ze spółkami w grupie PGZ i poza grupą oraz ze środowiskiem naukowym.

Jakie cele stawia sobie firma na najbliższe lata w związku ze wzrostem potencjału gospodarczego?

Nasz główny cel to uruchomienie nowoczesnej fabryki opon radialnych w kooperacji z partnerem zagranicznym oraz dalsze działania modernizujące i naprawcze Stomil-Poznań. Oferta produktowa i sprzedaż rośnie, wdrażanych pomysłów jest naprawdę dużo – daje to nadzieję na twórczą kontynuację pięknych tradycji marki Stomil.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wprowadź swoje imię

*