Rozwój rynku cyfrowego za oceanem prowadzi do prawdziwej rewolucji w każdej z dziedzin
„Raport trendów internetowych”, który Mary Meeker publikuje od kilku lat na dorocznej konferencji Code w Dolinie Krzemowej, to jeden z najważniejszych dokumentów branży technologicznej. Jako była analityczka papierów wartościowych Wall Street, która dziś pracuje w Kleiner Perkins Caufield & Byers, Meeker słynie z dostarczania dokładnych, bardzo wartościowych informacji na temat rynku cyfrowego. Te spostrzeżenia z roku na rok stają się istotne także dla liderów biznesu, ponieważ konsumenci coraz bardziej polegają na urządzeniach cyfrowych, handlu elektronicznym i mediach społecznościowych. Bez względu na branżę, wiedza o tym, które trendy internetowe i technologiczne dominują w kulturze konsumenckiej, jest nie do przecenienia.
3,6 miliarda ludzi, czyli mniej więcej połowa ludności planety, ma teraz dostęp do Internetu we własnym domu. To niezwykła zmiana, ponieważ sieć przekształciła się z dobra luksusowego w przedmiot codziennego użytku w mniej niż dziesięć lat. Ale to nie jedyna zmiana. Z badań Mary Meeker wynika, że tylko cztery z ostatnich dziesięciu transakcji przeciętnego globalnego konsumenta zostały przeprowadzone przy użyciu standardowej wymiany gotówki. 60 procent transakcji dotyczyło jakiegoś rodzaju płatności cyfrowej.
A jaki wskaźnik staje się coraz ważniejszy, jeśli idzie o wydatki na reklamę? LTV. Pod tym skrótem kryje się wartość życia klienta. Aż 27 procent marketingowców uznaje wartość życia klienta za najważniejszy wskaźnik wydatków na reklamę. Ma to sens – w końcu przy ustalaniu, ile kosztować będzie pozyskanie nowego klienta, cóż może być bardziej wymowne od kwoty, którą klient wyda w długim okresie?
A teraz o sile pewnej marki. Z najnowszego raportu Mary Meeker wynika, że aż 49 procent amerykańskich konsumentów rozpoczyna wyszukiwanie produktów na stronie Amazona, i to niezależnie od tego, gdzie ostatecznie dokonają zakupu. Zresztą Amazon reprezentuje 28% całego amerykańskiego handlu elektronicznego.
Ale Amazon to nie wszystko. Sądzicie, że media społecznościowe to tylko media społecznościowe? Błąd. Ponad 50% konsumentów kupuje produkt po znalezieniu go w mediach społecznościowych, a aż 78% odkrywa nowe produkty za pośrednictwem Facebooka. Gigant Zuckerberga pozostaje królem mediów społecznościowych z punktu widzenia tego pierwszego wrażenia, ale obecność na innych dużych platformach, takich jak Twitter, Instagram i Snapchat, jest również niezbędna, jeśli chcesz dotrzeć do swoich klientów.
Krzysztof Maciejewski
Redaktor prowadzący Creditreform News
Creditreform Polska Sp. z o.o.
-
Mysłowicka 14A, 01-612 Warszawa