Samochody elektryczne będą znacznie szybsze od spalinowych.

Pierwsza na Świecie liga elektrycznego Rallycrossu to projekt Grupy Elimen – polskiego producenta rozwiązań dla motoryzacji elektrycznej. Firma opracowała ultralekki, elektryczny samochód dostawczy służący logistyce miejskiej. Wkrótce ruszy jego produkcja seryjna. Ponadto inżynierowie firmy projektują elektryczne zespoły napędowe oraz autorskie technologie zarządzania pakietami baterii litowo-jonowych.

Najbardziej dynamiczna spółka w strukturach grupy to Elimen Racing. Zajmuje się projektowaniem i budowaniem elektrycznych samochodów wyścigowych. Celem jest stworzenie ekstremalnie szybkiej i bardzo wytrzymałej konstrukcji samochodu oraz przetestowanie jej przy najwyższych możliwych obciążeniach.

Założyciele firmy od wielu lat zajmowali się konwersją  samochodów spalinowych na elektryczne. Budowali także elektryczne skutery wodne i uczestniczyli w tworzeniu projektu Ecocar System – elektrycznych taksówek w Warszawie.

Osobnym projektem jest organizacja pierwszej na Świecie ligi elektrycznego Rallycrossu. Na to przedsięwzięcie Elimen Racing posiada już akredytację Polskiego Związku Motorowego oraz Światowej Federacji Samochodowej FIA. Nie bez znaczenia jest wsparcie sponsorów: funduszu inwestycyjnego Assay oraz Centrum Inteligentnego Rozwoju.

Rallycross to wyścigi samochodowe rozgrywane na zamkniętym torze o nawierzchni częściowo asfaltowej a częściowo szutrowej. Sport jest popularny w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Skandynawii i Europie Zachodniej. Dla Elimen Racing Rallycross jest idealnym poligonem doświadczalnym. Samochody muszą być bardzo szybkie na odcinkach asfaltowych i bardzo wytrzymałe na odcinkach szutrowych. Ponadto na torze jest mnóstwo zakrętów, więc nie ma szans na zwycięstwo bez doskonałych parametrów trakcyjnych i ogromnego momentu obrotowego.

Elimen Racing zbudował samochód do Rallycrossu na bazie seryjnego Forda Fiesty. Samochód przyspiesza do 100 km/h w czasie poniżej 4 sekund, ma maksymalny moment obrotowy powyżej 350 Nm i prędkość maksymalną ponad 160 km/h. Mózgiem napędu jest skonstruowany przez Elimen Racing falownik – czyli urządzenie które jest w stanie skontrolować przyczepność napędzanych kół ponad 10 tysięcy razy na sekundę. W zależności od wyników rozdziela moc silnika na każde z kół tak aby uzyskać najlepsze paramentry trakcyjne. Jest to rozwiązanie unikalne w skali Świata i już wzbudziło zainteresowanie zagranicznych ekip wyścigowych.

Zdaniem Przemysława Rozmysłowicza i Daniela Śliwki, konstruktorów Elimen Racing, właściwości trakcyjne samochodu są nieporównywalne z dotychczas dostępnymi w pojazdach spalinowych.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj