Nie, nie masz jeszcze telefonu 5G. Okazuje się, że nawet amerykańscy konsumenci są niedoinformowani i wprowadzani w błąd co do technologii 5G. Ta sytuacja powinna się szybko zmienić.
Operatorzy telefonii komórkowej ścigają się ze sobą, aby szybciej zainwestować w kolejną wielką rzecz w dziedzinie łączności bezprzewodowej – 5G. Może się jednak okazać, że brak zrozumienia standardu przez użytkowników uniemożliwi firmom technologicznym czerpanie korzyści z nowej technologii sieciowej. Ponad cztery piąte (81%) amerykańskich konsumentów nie rozumie 5G ani tego, co to oznacza dla przyszłości, jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez PCMag.com. Tymczasem analitycy wieszczą, że do końca 2025 roku wielkość rocznych przychodów z połączeń 5G tylko w USA osiągnie wartość 300 miliardów dolarów.
Jeszcze ciekawsze jest to, że aż jedna czwarta spośród 19% konsumentów, którzy powiedzieli, że rozumieją 5G, twierdzi, że… ma już do niego dostęp. Zamieszanie prawdopodobnie wynika częściowo z terminów, w tym „5G Evolution” i „5 GHz Wi-Fi”. Tymczasem na przykład 5 GHz Wi-Fi jest uznanym pasmem częstotliwości Wi-Fi o krótkim zasięgu, które zostało wprowadzony prawie dziesięć lat temu – ale nie ma to nic wspólnego z prawdziwym 5G.
Nowy standard ma tymczasem zapewnić szczytową szybkość transmisji danych na poziomie 10 Gbps, czyli dziesięciokrotnie więcej niż dziś. Także tzw. opóźnienie transferu danych ma wynieść mniej niż 1 ms (obecnie to 10 ms). Chociaż te ulepszenia z pewnością są doskonale zrozumiałe dla kogoś z branży, to prawdopodobnie nie mają większego znaczenia dla przeciętnego konsumenta. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że postęp technologiczny 5G pozwoli na przykład zaoszczędzić w ciągu miesiąca prawie 24 godziny dzięki szybszemu przesyłowi strumieniowemu. Chodzi tu przecież chociażby o pobieranie filmów, telewizję, muzykę, gry i media społecznościowe. Muszą pokazać, w jaki sposób korzyści 5G otworzą nowe doświadczenia.
Międzynarodowi dostawcy planują wprowadzenie sieci 5G w połączeniu z ważnymi wydarzeniami sportowymi: ponad jedna trzecia (37%) globalnych operatorów planuje komercyjne premiery 5G w związku z letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio lub turniejem piłkarskim Euro 2020.