W dynamicznie rozwijającym się cyfrowym świecie, firmy z różnych sektorów coraz częściej sięgają po sztuczną inteligencję (AI), aby poprawić swoje operacje, zaangażowanie klientów i ofertę produktową. Jedną z takich firm, która znajduje się na czele tej transformacji, jest Maspex, lider w branży spożywczej.
Maspex wdrożył kilkadziesiąt inicjatyw opartych na AI, które znacząco wpływają na ich strategie marketingowe, interakcje z klientami, procesy produkcyjne czy logistyczne. Jednym z flagowych projektów cyfrowych Maspeksu jest rozwój Inteligentnego Planera Kulinarnego (IPK), który wykorzystuje AI do zwiększenia interakcji użytkowników z markami firmy poprzez platformę internetową uwielbiam.pl. Głównym celem IPK jest zwiększenie czasu, jaki użytkownicy spędzają na interakcji z markami Maspeksu, oferując spersonalizowane treści kulinarne dopasowane do indywidualnych preferencji i potrzeb. Sercem IPK jest model uczenia maszynowego, zaprojektowany do oferowania spersonalizowanych rekomendacji przepisów. Model ten analizuje zachowania użytkowników, ich preferencje i ograniczenia dietetyczne, aby dostarczyć najbardziej odpowiednie treści. System AI nieustannie uczy się na podstawie interakcji użytkowników, doskonaląc swoje rekomendacje w czasie rzeczywistym, co prowadzi do większej dokładności i trafności.
Innym rozwiązaniem wykorzystującym AI jest inteligentne narzędzie automatyzujące proces tworzenia planogramów, które na podstawie różnych źródeł danych – jakościowych (rynkowych, konsumenckich, shopperowych) oraz ilościowych (dane z badań telemetrycznych) rekomendować będzie optymalne dla kategorii ułożenie produktów na półce sklepowej. Realizacja projektu wypływała z nadrzędnych potrzeb jakimi jest odpowiednie zarządzanie kategoriami w celu maksymalizacji sprzedaży z półki, ułatwiając nabywcom dokonywanie zakupów w tym szalenie szybkim tempie życia. Przeprowadzenie rekomendacji w narzędziu zasilanym wiedzą z badań i danymi pozwala na maksymalizację sprzedaży poprzez m.in. optymalizowanie asortymentu, odpowiednie rozłożenie na półce. Docelowo bezpośrednim użytkownikiem rozwiązania będą pracownicy Działu Customer Marketing FOOD zajmujący się rekomendowaniem optymalnej dla kategorii ekspozycji. Beneficjentami tego rozwiązania są nie tylko nabywcy ale głównie retailerzy otrzymując od naszego zespołu kompleksową rekomendację pozwalającą na budowanie wspólnej sprzedaży – podkreśla Monika Woźniak, dyrektor działu Customer Marketing FOOD.
Maspex realizuje również projekt związany z automatyzacją i poprawą efektywności produkcji, we współpracy z partnerem technologicznym KSM Vision oraz węgierskim instytutem innowacji Campden BRI Hungary. Projekt ten, realizowany w ramach konsorcjum EIT Food, polega na automatyzacji kontroli jakości etykiet dla linii produkcyjnych żywności. W ramach projektu rozwijany jest innowacyjny system badania jakości etykiet, który zapewni 100% zautomatyzowaną kontrolę produktu na liniach produkcyjnych dla dwóch kategorii produktów – słoików i opakowań typu „pouche”. System ten uprości procedury kontroli jakości, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów auto-kalibracji i parametryzacji.
W obszarze łańcucha dostaw Grupa wykorzystuje AI do optymalizacji procesów logistycznych, wykorzystując inteligentne algorytmy oraz prototypy urządzeń w rozproszonej strukturze centrów dystrybucyjnych (Olsztynek, Łowicz, Lublin, Tychy, Tymbark). Rezultaty projektu zakładają łączenie dostaw do klienta, redukcję sztuk pojazdów poprzez lepsze wypełnienie palety, a także ograniczenie transferu produktów pomiędzy oddziałami oraz optymalizację tras przewozu, co zmniejsza zużycie paliw kopalnych. Dzięki realizacji programu, po zintegrowaniu produkcji z magazynami wysokiego składowania nastąpi także redukcja emisji dwutlenku węgla o min. 25% .
Działania Maspeksu w obszarze sztucznej inteligencji pokazują, jak nowoczesne technologie mogą być wykorzystywane do poprawy interakcji z konsumentem oraz efektywności operacyjnej. Projekty takie jak Inteligentny Planer Kulinarny, zautomatyzowany system kontroli jakości etykiet czy oprogramowanie automatyzujące proces zarządzania ekspozycją to przykłady innowacyjnego podejścia firmy do rozwiązywania współczesnych wyzwań w branży spożywczej. Dzięki tym inicjatywom Maspex nie tylko zwiększa swoją konkurencyjność na rynku, ale również przyczynia się do tworzenia bardziej zrównoważonego i efektywnego systemu żywnościowego – podsumowuje Marta Kutyna-Bakalarska, dyrektor działu innowacji w Grupie Maspex.
Innowacje są jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju „Efekt Kolibra” realizowanej przez Grupę Maspex do 2030 roku.