Redaktor sekcji Rzecz o Innowacjach Sebastian Wach rozmawia z Moniką Blezień – Ruszaj, właścicielką firmy BeautyEko.

Jak definiuje Pani zrównoważony rozwój?

Moja definicja zrównoważonego rozwoju, to lepsze jutro dla kolejnych pokoleń pod względem środowiskowym, gospodarczym i ekonomicznym; możliwość zaistnienia, rozwoju i wykorzystania zasobów bez szkody dla przyszłych pokoleń.

Jak mówił A.de Saint-Exupéry „ Ziemi nie dziedziczymy po naszych rodzicach, pożyczamy ją od naszych dzieci.” – całkowicie zgadzam się z tym cytatem m.in. dbałość o środowisko naturalne i klimat, które są naszym obowiązkiem i jednym z celów Zrównoważonego Rozwoju opisanych w Agendzie 2030 to nasz obowiązek. Młode pokolenie inaczej patrzy na aspekty środowiskowe, jest już od najmłodszych lat edukowane ekologiczne i dla nich zasady zrównoważonego rozwoju to już codzienność.

Czy obecnie pomaga Pani przygotowanie pedagogiczne?

Tak, jak najbardziej. Przygotowanie pedagogiczne można wykorzystać w każdej branży i pracy; podejście do uczniów i osób dorosłych w celach edukacyjnych bardzo się nie różni, ważne jest poznanie środowiska – odbiorców, przygotowanie ciekawych informacji i przedstawienie ich na forum. Myślę, że doświadczenie nabyte w szkole przełamało mój strach przed wystąpieniami publicznymi, które kilka lat temu prowadziłam jako moderator czy też prowadząca panele dyskusyjne podczas eventów szkoleniowych jak i kongresów. Również wystąpienia przed dużą publicznością jakim są kongresy, gdzie miałam niedawno okazję dzielić się wiedzą w zakresie Zrównoważonego Rozwoju to już nie jest dla mnie problem. 

Jaka jest geneza powstania marki BeautyEko?

Zaczynałam od projektów dla szkół w zakresie edukacji ekologicznej, miałam tą przewagę że podczas studiów ukończyłam przygotowanie pedagogiczne i wiedziałam jak przekazać wiedzę dzieciom i młodzieży w tym zakresie. Do dzisiaj przygotowuję materiały związane z wdrażaniem rozwiązań ekologicznych, zrównoważonym rozwojem bądź odpowiedzialnym biznesem nie tylko dla szkół ale i dla przedsiębiorców, którzy potrzebują takiej wiedzy.

Firma zaczęła swoją działalność w 2020 roku podczas pandemii. W czasie kiedy wszystko było zamknięte ja podjęłam ryzyko, stwierdziłam że czas na zmiany i rozpoczęłam swoją przygodę jako przedsiębiorca świadczący usługi dla firm w tematach środowiskowych. Powołanie firmy było też odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców w zakresie sprawozdawczości środowiskowej, rejestracji w systemie BDO (Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami).

Podczas rozmów z przedsiębiorcami wyszło, że wielu z nich gubi się w gąszczu przepisów z zakresu gospodarowania opakowaniami, odpadami jak i sprawozdawczości środowiskowej, dlatego też postanowiłam, że będę im pomagać zakładając własną działalność i zdejmując te uciążliwe obowiązki z ich barków.

Obsługując branżę beauty – a przede wszystkim gabinety kosmetyczne, salony SPA okazało się że brakuje im czasem zebrania dokumentacji do kontroli z PSSE, dlatego powstały procedury dezynfekcji, BHP, odpadowa, a także specjalna checklista.

I tak w czasie pandemii rozpoczęłam moją działalność, którą ciągle rozszerzam.

Niezwykle fundamentalne są przepisy związane z zakresem gospodarowania opakowaniami, odpadami…czy przedsiębiorcy nadal mają z tym problem?

Tak, niestety ale dużo podmiotów nadal nie do końca rozumie, że Ustawa Prawo Ochrony Środowiska, Ustawa o odpadach i Ustawa o opakowaniach funkcjonują na rynku już od 2001 roku, 2 ostatnie doczekały się nowelizacji, ale ich fundament ciążący na przedsiębiorcach, czyli sprawozdawczość i opłaty pozostał nadal ten sam. Dużo firm w 2018 roku jak wszedł w życie Rejestr BDO przeraziła się sankcjami do 1 mln zł ogłoszonymi w TV, mediach i internecie i zarejestrowało się, nie wszystkie firmy jednak przyjmują do wiadomości że sprawozdawczość należy uzupełniać do 5 lat wstecz i argumentują „ ale wpis do rejestru uzyskałem w 2019 roku? To sprawozdawczość też wykonuję od tego roku!” nic bardziej mylnego jeżeli firma istnieje na rynku od np. 2010 roku powinna wykonać na tą chwilę sprawozdawczość za lata 2018-2019-2020-2021-2022 i tak podchodzą do tego urzędnicy, którzy w ostatnim czasie uaktywnili się na kontrolach w terenie.

Obsługuje Pani branżę beauty. Co wchodzi w skład dokumentacji do kontroli z PSSE?

Tak, moimi klientami są gabinety kosmetyczne, salony SPA które oferują klientom usługi związane z wytwarzaniem odpadów niebezpiecznych – nalężących do grupy odpadów medycznych. Gabinety te mają wpisaną w swoją działalność kontrolę PSSE. Urzędnik może zapytać ich o dokumentację środowiskową – którą przygotowuję w ich imieniu, dlatego też każdorazowo przed taką kontrolę wysyłam do nich checlistę przygotowaną już jakiś czas temu, aby mogły sobie bez problemu przygotować całą potrzebną dokumentację. Są to m.in. potwierdzenia  ważnych  szkolenia BHP, dokumentacja oceny ryzyka zawodowego; paszporty urządzeń – sterylizator / autoklaw, urządzenia z których korzystamy w gabinecie; umowa sterylizacji – jeżeli proces jest zlecany na zewnątrz; procedury sanitarno-higieniczne; instrukcje mycia i dezynfekcji rąk; umowa o odbiór odpadów komunalnych i utylizacji odpadów medycznych; wpis do systemu BDO oraz aktualne karty charakterystyki dla substancji i mieszanin znajdujących się w zakładzie.

Jeżeli zakład dopiero zaczyna ze mną współpracę i brakuje mu jakiś dokumentów – przygotowuję takie formularze. 

Co jest Pani największym atutem?

Dziękuję za to pytanie – myślę  że mogę szczerze powiedzieć że wsłuchanie się w potrzeby klientów i otwartość na ich problemy oraz znalezienie odpowiednich rozwiązań dla nich to mój atut. Zawsze przed przystąpieniem do opracowania strategii działania, rozmawiamy i razem pracujemy nad najlepszym rozwiązaniem, nie narzucam każdemu tej samej ścieżki działań, do każdego podchodzę indywidualnie.

Jakie korzyści dla społeczeństwa, dla gospodarki przynosi marka BeautyEko?

Edukowanie w zakresie prawidłowego realizowania wymagań nałożonych na przedsiębiorców przez ustawodawców krajowych i unijnych, wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju, pomoc przy domykaniu łańcucha dostaw i realizacji gospodarki obiegu zamkniętego. Na mojej stronie interentowej jest cykl „Zapytaj mnie o BDO”, który prowadzę od zeszłego roku jak również e-book o Zrównoważonym Rozwoju – który jest wynikiem debaty w której uczestniczyłam na wiosnę tego roku, widziałam że jest zapotrzebowanie na taka dawkę wiedzy, dlatego przekazałam ją dalej. Wiem że zarówno e-book jak i cykl zapytaj o BDO cieszą się dużym zainteresowaniem.

Od września ruszam też z nowym cyklem – zapytaj o zagadnienia związane z ochroną środowiska, w których opowiem o najczęstszych zawiłościach, które czekają na przedsiębiorców w dokumentacji i sprawozdawczości środowiskowej. Oczywiście czekać będę na pytania i zagadnienia, które będą do mnie trafiać w czasie tego cyklu i postaram się na nie znaleźć odpowiedź.

Jak rozwija się marka BeautyEko?

Dziękuję bardzo za pytanie – myślę że od 2020 roku rozwijamy się coraz bardziej, zakres środowiskowy i ciągłe zmiany które serwują nam rządzący w kraju i w Unii Europejskiej to dla mnie możliwość rozwoju i doskonalenia się oraz pomocy coraz większej ilości przedsiębiorców.

Śledzimy zmiany i wychodząc naprzeciw firmom staramy się dostosować ofertę aby im pomóc, zoptymalizować ich wydatki na ochronę środowiska w sposób zgodny z prawem i wymogami. Jak już wspominałam zajmuję się branżą beauty – gabinetami ale pod moją opiekę trafiają też manufaktury kosmetyczne, które są przerażone ilością dokumentacji na nich ciążącej. Z wykształcenia jestem też biotechnologiem i moim marzeniem zawsze było stworzyć kosmetyk, ale znając dokumentację i wymagania stawiane producentom mogę zaproponować pomoc przy wdrożeniu normy GMP, opracowaniu kart charakterystyki wg rozporządzenia REACH i CLP m.in. dla świec sojowych, olejków eterycznych czy też hydrolatów, które później trafiają do kolejnych przedsiębiorców. Pomagam też zgłosić zakład do PSEE, zarejestrować firmą w BDO czy też prowadzić w ich imieniu ewidencję i sprawozdawczość środowiskową w zakresie opakowań, odpadów jak i wprowadzaniu gazów i pyłów do powietrza. To nowości w marce BeautyEko które małymi kroczkami rozwijamy.

Czego mogę życzyć?

Myślę, że na co dzień więcej czasu, spokoju oraz tego wymarzonego kosmetyku, jak również dalszej pomocy ze strony rodziny – córki i męża – prywatnie a biznesowo dobrego kontaktu z moimi asystentkami jak i osobami, które na co dzień dbają o poprawność działania firmy.  Życzliwości i szczerości w relacjach międzyludzkich, ciągłego doskonalenia i zrealizowania marzeń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj