Karolina Jurkiewicz

Stały rozwój sektora przemysłu związanego z magazynami energii elektrycznej przede wszystkim do samochodów elektrycznych oraz urządzeń mobilnych wymaga ogromnego zapotrzebowania na grafit, który stosowany jest w anodach baterii litowo-jonowych. 

Dlatego trwają poszukiwania alternatywnych dla niego materiałów – kompozytowych – aby w przyszłości móc zastąpić grafit materiałem, który pomoże uzyskać większą gęstość energii, a zatem będziemy mogli dłużej użytkować baterię bez potrzeby jej częstego ładowania.

Zadania opracowania alternatywnych materiałów węglowych dla akumulatorów litowo-jonowych z wykorzystaniem procesu grafityzacji katalitycznej  podjęła się dr inż. Karolina Jurkiewicz z Uniwersytetu Śląskiego. Obecnie baterie litowo-jonowe są najbardziej preferowaną technologią, z której korzysta rynek urządzeń bezprzewodowych.

Projekt polega na wyborze do konstrukcji prototypów ogniw litowo-jonowych materiałów węglowych niegrafityzujących – na bazie prekursorów takich jak np. sacharoza, która jest związkiem przyjaznym środowisku, a zarazem tanim i łatwo dostępnym – tłumaczy uczona. – Za pomocą specjalnych domieszek materiałów nieorganicznych wygenerujemy w procesie grafityzacji odpowiednią porowatość oraz zmiany w strukturze atomowej, które pomogą osiągnąć większą pojemność naszych elektrod węglowych oraz wpłyną na  skrócenie czasu ładowania akumulatora – wyjaśnia kierownik zadania.

Jak zaznacza dr Jurkiewicz – jej zespół badawczy ma na uwadze również aspekty finansowe. – Chcemy, aby nasze materiały były tanie i konkurencyjne. Przewidujemy, że cena takiego materiału nie wzrośnie w porównaniu do materiałów, które są obecnie stosowane w bateriach litowo-jonowych – mówi naukowiec.

Projekt ruszył w styczniu tego roku. Celem naukowców jest wykorzystanie ich badań w praktyce gospodarczej. – Chcemy skonstruować prototyp ogniwa litowo-jonowego, który znajdzie zastosowanie w małych urządzeniach przenośnych, zegarkach,, kluczykach samochodowych czy kalkulatorach. Mamy nadzieję, że powstanie prototyp, który będzie konkurencyjny do obecnie dostępnych ogniw na rynku – życzy sobie uczona z Uniwersytetu Śląskiego.

Dlaczego ten innowacyjny projekt jest bardzo ważny? Ponieważ niesie korzyści dla całego społeczeństwa i godpodarki światowej. Rozszerzy wiedzę na temat właściwości nowych typów materiałów węglowych, a przeprowadzone badania otworzą drogę do zastosowania ich w magazynach energii elektrycznej.

Dr inż. Karolina Jurkiewicz realizuje projekt w ramach programu Lider z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

                                                                                 Jadwiga Pasiut


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wprowadź swoje imię

*