„Zwiększ sprzedaż e-commerce” to nie tylko książka o zawirowaniach nowoczesnej sprzedaży, lecz także osobista refleksja i inspiracja dla tych, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w obszarze sprzedaży online. Z autorką książki, Kamilą Gębik, właścicielką KAMMEDIA, rozmawia Łukasz Zubik.
Łukasz Zubik: Co było inspiracją do stworzenia trzeciej już publikacji na ten temat?

Kamila Gębik: Moim celem było napisanie książki, która nie tylko przekazuje wiedzę, ale inspiruje i motywuje do działania, zwłaszcza młodych ludzi. Pierwsza książka – „Piękny e-commerce” to przewodnik dla początkujących, który opisuje, jak otworzyć sklep internetowy. Powstała w wyniku rozmów z dyrektorami e-commerce i właścicielami sklepów internetowych, co pozwoliło mi zbudować cenne kontakty i zebrać wiedzę o potrzebach i problemach. Druga publikacja, „Przyszłość e-commerce dla fashion i beauty”, koncentruje się na zagranicznych raportach dotyczących trendów w branży. Najnowsza, trzecia publikacja to zbiór technik zwiększających sprzedaż i oszczędności, poparty wywiadami z praktykami w branży. W tej publikacji podjęłam także temat ekologii i re-commerce.
Jakie kluczowe trendy w e-commerce w branży fashion i beauty, obserwuje się obecnie w Polsce?
Trendów jest wiele. W mojej trzeciej książce szczegółowo opisuję techniki zwiększające sprzedaż. Ważne są nowe technologie, takie jak rzeczywistość rozszerzona i AI. Zabezpieczenie produktów za pomocą NFT i cyfrowego paszportu, zgodnie z wymogami UE, staje się kluczowe. W przypadku kosmetyków nie wystarczy już stwierdzenie, że są ekologiczne, trzeba to jeszcze udowodnić dokumentując skład, pochodzenie surowców oraz cały proces produkcji. Coraz większą rolę odgrywa cyrkularność, wiele firm wprowadza sekcje z używanymi produktami i oferuje rabaty na nowe zakupy w zamian za oddanie starych rzeczy. Hiper personalizacja to kolejny ważny trend. Klienci pragną, by wyświetlały im się produkty dostosowane do ich indywidualnych preferencji. Sztuczna inteligencja ułatwia ten proces, a mechanizm analizy pozwala monitorować, które zakładki są najczęściej odwiedzane, jakie produkty przyciągają uwagę oraz jakie czynniki mają wpływ np. na porzucenie koszyka zakupowego. Każdy rynek rządzi się swoimi prawami, a polska mentalność wymaga szczególnego podejścia.
Czy któryś z tych czynników ma kluczowe znaczenie w procesie zakupowym?
Kluczowym trendem jest przywiązanie do marki, które buduje się na podstawie jakości produktów, szybkości dostawy oraz obsługi klienta. Coraz więcej marek stara się wprowadzać ekologiczne produkty, co pozytywnie wpływa na wizerunek. Zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem strategii. Obserwuję na własnym przykładzie, że moje podejście do zakupów zmieniło się. Zaczęłam stawiać na jakość i zrównoważony rozwój np. unikając sztucznych materiałów.
Jaką rolę odgrywają media społecznościowe?
Atrakcyjność wizualna prezentacji produktów w social media ma ogromne znaczenie, ponieważ wielu klientów szuka inspiracji w tych kanałach. Jednak w ostatnich latach widzimy przesyt influencerami o dużych zasięgach. Warto więc z mniejszymi, a bardziej autentycznymi, którzy pasują do marki, co powinno przynieść znacznie lepsze efekty.
Czy e-commerce przoduje w zmianach trendów zakupowych?
Pandemia przyspieszyła rozwój e-commerce, ale nadal mamy wiele do nauczenia się. Wiele marek zmaga się z problemami, takimi jak inflacja czy zachwiane łańcuchy dostaw. Mimo to klienci nadal preferują zakupy online, głównie ze względu na wygodę.
Jakie są kluczowe tezy zawarte w najnowszej książce?
Książka podkreśla, że sklep internetowy to cały ekosystem. Opisuję różne jego elementy, takie jak logistyka, marketing i nowe technologie Zrozumienie, które aspekty działają dobrze, a które wymagają poprawy, jest kluczowe dla sukcesu. Dużą rolę odgrywa również psychologia sprzedaży i neuromarketing, które pomagają zrozumieć, jak konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Zawarłam także refleksje na temat wpływu dzieciństwa na umiejętności sprzedażowe, co pokazuje, jak nasze doświadczenia kształtują naszą kreatywność i podejście do relacji z klientem.
Czy dzieciństwo rzeczywiście wpływa na nasze umiejętności biznesowe?
Tak, otoczenie, w jakim dorastamy, wpływa na naszą odwagę i kreatywność w sprzedaży. Przykłady z mojego dzieciństwa pokazują, jak ważne są systematyczność i zaangażowanie, co przekłada się na sukces w biznesie.
Co odróżnia Pani książkę od innych pozycji rynkowych?
Większość literatury dotyczącej sprzedaży internetowej traktuje temat w sposób akademicki. W mojej książce staram się pokazać ludzką twarz e-commerce, w sposób interesujący i przyjazny dla czytelnika. Książkę wzbogacają wypowiedzi i komentarze specjalistów zajmujących się tym zagadnieniem na co dzień, a lekturę uprzyjemnią ilustracje autorstwa Aleksandry Birch. Piszę również o przyszłości branży. Wiele z opisywanych trendów już teraz staje się rzeczywistością. Myślę, że porady w niej zawarte będą aktualne przez wiele lat, zarówno dla nowych, jak i rozwiniętych sklepów. Książkę można będzie kupić na https://zwiekszecommerce.pl/, a także w największych księgarniach.
Dziękuję za rozmowę.