W ramach wirtualnego foodhathonu innowatorzy mogą zmierzyć się z wyzwaniami przygotowanymi przez specjalistów z branży spożywczej. Cel? Wskazanie najciekawszych koncepcji pozwalających na redukcję negatywnego wpływu opakowań na środowisko.

Około 500 miliardów – tyle butelek PET wyprodukowano na świecie w 2021 roku. Średnio to ok. 62 butelki na jednego mieszkańca Ziemi. Wartość ta nie uwzględnia innych typów opakowań z tworzyw sztucznych. Nadal tylko część tej puli podlega recyklingowi. Dlatego tak ważne jest promowanie rozwiązań, które mogą przyczynić się do ograniczenia liczby jednorazowych, plastikowych opakowań oraz skutecznie motywować konsumentów do ich właściwej segregacji celem powtórnego użycia.

Ta idea przyświeca uruchomionemu wspólnie przez MASPEX i EIT Food konkursowi Foodhaton „Sustainable packaging”, który skierowany jest do autorów innowacyjnych koncepcji zmniejszających negatywne efekty związane z opakowaniami w branży spożywczej.

– Zrównoważony rozwój to jeden z naszych priorytetów. Na bieżąco poszukujemy nowych rozwiązań pozwalających realizować w praktyce zasadę 3R: Reduce, Reuse, Recycle – mówi Marta Kutyna-Bakalarska, dyrektor Działu Zarządzania Innowacjami w Maspex. – Doceniamy również kreatywność polskich naukowców i przedsiębiorców, dlatego kierujemy do nich wyzwania naszej branży. Wierzę, że wspólnymi siłami uda nam się wdrożyć nowe standardy dotyczące opakowań w branży spożywczej.

Program otwarty jest dla startupów i naukowców, ale też małych, dynamicznych przedsiębiorstw działających już na rynku. Aplikujący mogą wskazać, z jakim wyzwaniem dotyczącym opakowań chcą się zmierzyć (ograniczenie ilości „niezielonych” opakowań, ich eliminacja lub nowe metody pakowania zbiorczego). Mają również możliwość przedstawienia zidentyfikowanych przez siebie wyzwań i metod ich adresowania. Największe szanse sukcesu mają projekty, których wdrożenie obejmie możliwie szeroką grupę produktów; które cechują się wysokim poziomem unikalności – ale mają przy tym mocne oparcie na danych potwierdzających słuszność przyjętej tezy biznesowej.

– Poszukujemy nowatorskich rozwiązań, które będą charakteryzować się odważnym podejściem do eliminowania potencjalnych negatywnych efektów środowiskowych związanych z opakowaniami – mówi Bartłomiej Mielniczuk – Senior Innovation Manager w Maspex. – Z drugiej strony chcemy, aby zgłoszenia uwzględniały realia rynkowe, m.in. czerpiąc doświadczenia z innych branż.

Autorzy najciekawszych zgłoszeń zostaną zaproszeni do zaprezentowania ich ekspertom podczas finału konkursu, który odbędzie się w grudniu. Zawalczą tam o bilety na najważniejsze międzynarodowe i krajowe konferencje biznesowo-technologiczne, dzięki którym będą mogli aktywnie promować swoje projekty w gronie przedstawicieli świata technologii i biznesu.

Zgłoszenia do foodhatonu można przesyłać poprzez formularz na stronie https://maspex.com/zrownowazony-rozwoj/eit-food/2022-foodhaton-eit-food-sustainable-packaging/. Zakończenie naboru zaplanowano na 18 listopada.

Organizowany konkurs jest częścią projektu EIT Food „InformPack”, tj. międzynarodowej inicjatywy instytucji naukowych: Uniwersytetu w Aarhus (Dania), Uniwersytetu w Reading (Wielka Brytania), Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN (Polska), sieci badawczej VTT (Finlandia), a także producentów: Grupy Maspex, Bioazul (Hiszpania) oraz hiszpańskiej sieci supermarketów Eroski.

InformPack bada różnice międzykulturowe wśród konsumentów pod kątem świadomości, luk informacyjnych oraz nastawienia do zakupu i wzorców utylizowania opakowań. Pozyskana wiedza, wykorzystana zostanie do opracowania krajowych kampanii, wychodzących naprzeciw potrzebom danego rynku oraz promujących zrównoważone sposoby pakowania. Działania angażujące są konstruowane w oparciu o fakty i naukę.

Projekt InformPack jest finansowany przez EIT Food, Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj