Cyfryzacja i digitalizacja procesów biznesowych, także z wykorzystaniem AI, to kluczowe obszary strategii innowacji Grupy Maspex – potwierdza Marta Kutyna-Bakalarska, dyrektor Działu Zarządzania Innowacjami.
Jeden z cyfrowych projektów Maspeksu doprowadził do opracowania Inteligentnego Planera Kulinarnego (IPK) bazującego na rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji. Nadrzędnym celem było zwiększenie czasu kontaktu z markami należącymi do Grupy Maspex poprzez serwis internetowy uwielbiam.pl, w którym zaimplementowane zostało wspomniane rozwiązanie. Inteligenty planer kulinary działa w oparciu o powstały w ramach projektu model uczenia maszynowego (machine learning) służący do personalizacji i rekomendacji treści kulinarnych adekwatnych do preferencji i potrzeb użytkownika. IPK pozwoli zmniejszyć czas, który użytkownik poświęca na znajdywanie pożądanego przepisu, a po pewnym czasie zbuduje profil danego użytkownika tym samym przynosząc dwojakie korzyści. Firmie korzyść długoterminową, jaką jest powrót użytkownika do serwisu uwielbiam.pl, a użytkownikowi łatwość i szybkość w codziennych wyborach kulinarnych w oparciu nie tylko o swoje preferencje smakowe, ale także specyficzne wykluczenia produktowe, spersonalizowane zalecenia bądź cele dietetyczne, czy po prostu zdejmie zapracowanym głowom rodziny ciężar związany z codzienną potrzebą zastanawiania się, co ugotować na następny dzień. Zwiększenie popularności serwisu uwielbiam.pl poprzez wykorzystanie IPK pozwoli firmie dotrzeć do świadomego i większego grona zadowolonych użytkowników oraz osiągać przychody z tytułu promowania marek na stronie serwisu.
Nieustannie poszukujemy rozwiązań zwiększających efektywność działań marketingowych i sprzedażowych. Interesują nas innowacyjne strategie i narzędzia, które wykorzystują najnowsze technologie do zwiększenia zasięgu, zaangażowania klientów i poprawy efektywności działań promocyjnych i sprzedażowych, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych. Ważnym obszarem jest wykorzystanie zaawansowanych technologii informacyjnych i sztucznej inteligencji do optymalizacji procesów biznesowych, poszukiwania inspiracji, a także weryfikacji pomysłów na koncepty reklamowe i produktowe – dodaje Jacek Bielarz, dyrektor marketingu FOOD w Grupie Maspex.
Obecnie realizowany jest również projekt związany z algorytmizacją i poprawą efektywności produkcji. Maspex wraz z partnerem technologicznym KSM Vision oraz węgierskim instytutem innowacji Campden BRI Hungary prowadzi projekt w ramach konsorcjum EIT Food polegający na automatyzacji kontroli jakości etykiet dla linii produkcyjnych żywności. Tworzony w ramach projektu R&D, innowacyjny system badania jakości etykiet zapewni 100% zautomatyzowaną kontrolę produktu na liniach produkcyjnych dla dwóch kategorii produktów – słoików i opakowań typu „pouche” – przy jednoczesnym uproszczeniu procedury kontroli jakości.
W wyniku realizacji projektu na rynek zostanie wprowadzona innowacja, która poprawi bezpieczeństwo produktów spożywczych oraz zoptymalizuje system kontroli jakości poprzez wykorzystanie algorytmów auto-kalibracji i parametryzacji. Przedsięwzięcie wpisuje się w cele środowiskowe zakładów Maspeksu, do których należą ograniczenie ilości odpadów oraz optymalizacja wykorzystania dostępnych zasobów. Dzięki cyfrowemu zarządzaniu system promuje przejrzystość oraz identyfikowalność w systemie żywnościowym – podkreśla Andrzej Gąsiorek, dyrektor generalny zakładów FOOD.
Innowacje są jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju „Efekt Kolibra” realizowanej przez Grupę Maspex do 2030 roku.