
Świnoujście staje się areną jednej z największych inwestycji morskich w Europie. „Przylądek Pomerania” to nie tylko nowy port – to symbol ambicji Polski, która chce stać się kluczowym graczem na mapie globalnych szlaków transportowych.
Morska brama do Europy Środkowej
Nowy polski port zewnętrzny w Świnoujściu powstanie na 186 hektarach nowego lądu, obejmując blisko 3 km nabrzeży z falochronem i 17-metrowy basen portowy. Jego sercem będzie Głębokowodny Terminal Kontenerowy, zdolny przeładowywać do 2 mln TEU rocznie – czyli kontenerów, które napędzają światowy handel. Terminal o długości 1,3 km pozwoli na jednoczesną obsługę trzech statków, w tym dwóch o długości 400 metrów – największych, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk.
Przylądek Pomerania stanie się strategicznym hubem przeładunkowym dla całej Europy Środkowej. Obsłuży nie tylko Polskę, ale również Niemcy, Czechy, Słowację, Austrię i Węgry. – To najbardziej ambitny projekt w 75-letniej historii Zarządu Morskich Portów Szczecin–Świnoujście – podkreśla wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Polska inwestycja, europejska skala
Koszt budowy części realizowanej przez Zarząd Morskich Portów Szczecin–Świnoujście to około 1,5 miliarda złotych. W budżecie państwa przewidziano kolejne 7 miliardów złotych na pogłębienie 70 kilometrów toru podejściowego, nowy basen portowy i modernizację infrastruktury drogowo-kolejowej. Całość inwestycji będzie realizowana wyłącznie przez polskie podmioty, co oznacza powstanie tysięcy miejsc pracy w sektorze inżynieryjnym, budowlanym i transportowym.
„Przylądek Pomerania” ma również znaczenie strategiczne. Terminal zostanie przystosowany do podwójnego – cywilno-wojskowego – wykorzystania, co zwiększy zdolności logistyczne i obronne kraju. To projekt, który wzmacnia bezpieczeństwo gospodarcze i militarne Polski oraz jej pozycję na Bałtyku.
Zielony port przyszłości
Nowy terminal będzie jednym z najbardziej ekologicznych portów w regionie. Wprowadzone zostaną zeroemisyjne technologie przeładunkowe, a statki będą mogły korzystać z systemu zasilania z lądu, co ograniczy emisję hałasu i spalin. Na ponad 47 hektarach powstanie nowoczesny układ drogowy i kolejowy, z bocznicą oraz dwoma torami dojazdowymi o łącznej długości ponad 3 km.
Inwestycja została wpisana do kluczowych strategii państwa, takich jak „Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” i „Program Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku”. W efekcie Polska umacnia swoją pozycję jako kluczowy węzeł globalnych łańcuchów dostaw i buduje alternatywny, zachodni korytarz transportowy, łączący porty Szczecin–Świnoujście z siecią dróg, kolei i Odrzańską Drogą Wodną.




























