Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum unowocześnia edukację.
W ramach Funduszy Europejskich uczelnia realizuje projekt “Dydaktyka, Innowacja, Rozwój. Podniesienie jakości kształcenia poprzez rozwój innowacyjnej edukacji”. Obejmuje on wdrożenie planu rozwojowego uniwersytetu poprzez wprowadzenie nowych rozwiązań do szkolenia studentów medycyny i wspierających ten proces szkoleń kadry. Chodzi również o inwestycje strukturalne takie, jak remonty pomieszczeń, adaptacje budynków czy zakup wyposażenia.
Odbywa się to m. in. dzięki Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej będącemu rozbudowaną wersją centrum symulacyjnego. Można powiedzieć, że jest ono wizytówką tego przedsięwzięcia. Projekt obejmuje unowocześnienie szkolenia zarówno w zakresie prostych umiejętności technicznych takich, jak pobieranie krwi czy zakładanie cewników i drenów, jak i w zakresie kompetencji miękkich tzw. nietechnicznych. Mowa o podejmowaniu decyzji oraz komunikacji z pacjentem. Studenci ćwiczą również radzenie sobie z nadmiarem informacji oraz zarządzanie zespołem terapeutycznym.
– Dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod edukacji studenci nie tylko będą więcej wiedzieć i więcej umieć ale będą również studiować w znacznie przyjemniejszy sposób. Nauczą się też efektywniej wykorzystywać posiadaną wiedzę – dodaje dr Michał Nowakowski opisujący projekt.
Wielką zaletą symulacji jest zdobywanie doświadczenia w sposób absolutnie bezpieczny dla pacjentów oraz dla samych studentów. Warto podkreślić, że projekt jest przeznaczony dla wszystkich studentów kierunku lekarskiego, pielęgniarstwa i położnictwa, a eksperci Collegium Medicum UJ brali również udział w przygotowywaniu standardów organizacji i wyposażenia, które stają się podwalinami pod tworzenie kilkudziesięciu centrów symulacji medycznej w całym kraju.
Jakub Maksymowicz