Jakie są obecnie najważniejsze trendy konsumenckie na rynku spożywczym oraz jakich produktów nie może zabraknąć w najbliższych sezonach? Zapraszamy na rozmowę z Jackiem Bielarzem, Dyrektorem Marketingu Food w firmie Maspex, który podzielił się z nami swoimi spostrzeżeniami.

Jakie zauważa Pan najważniejsze trendy konsumenckie dotyczące rynku spożywczego w Polsce?

Trendy konsumenckie rozdzieliłbym na tzw. metatrendy, które są istotne i od wielu lat niepodatne na wpływy koniunktury czy zdarzenia losowe typu Covid i wojna. Te pierwsze to oczywiście dobrze znane wszystkim od lat: dbanie o zdrowie, sprawdzanie składów czy czytanie etykiet. Mamy tutaj również do czynienia z rozwojem kuchni roślinnej, zamienników mięsa i ekologią. Trendy te mają jednak niewielki wpływ na decyzje większości społeczeństwa i styl konsumpcji . Ma być przede wszystkim smacznie. Klasa średnia w znacznie większym stopniu bierze je pod uwagę, a im bliżej jesteśmy klas wyższych tym te trendy stają się wręcz dominujące. Mamy też metatrend przekąszania, który dotyczy wszystkich klas – coraz mniej osób deklaruje, że spożywa 3 posiłki dziennie na rzecz 5-ciu a nawet 7-dmiu drobnych.

Jeśli chodzi o krótszy horyzont obserwujemy trendy spowodowane bieżącą sytuacją ekonomiczną – czyli szalejąca inflacją, wojną, zmniejszeniem realnych dochodów rozporządzalnych i post-pandemicznym światem. Mam tutaj na myśli ograniczenie wizyt w restauracjach (choć tutaj mniej u młodych, którzy wciąż z racji stylu życia jedzą na tzw. mieście), nastawienie na kupowanie tańszych zamienników, gotowanie w domu. Z drugiej strony po latach ograniczeń jest też miejsce na produkty ultra-przyjemnościowe, które stanowią drobną radość w ciągu dnia. Sytuacja jest więc dosyć złożona.   

Które produkty od Maspex cieszą się największą popularnością? 

Niezmiennie cieszy nas regularna, wysoka sprzedaż makaronów. W minionym roku udało nam się też w bardzo znacznym stopniu zbudować sprzedaż płatków śniadaniowych. Jesteśmy również zadowoleni i pełni optymizmu dzięki sukcesom na rynku przekąsek typu pouch, gdzie nasze nowości Lubella Owsiana oraz Łowicz Antybaton radzą sobie bardzo dobrze.

Jakie są Państwa przewidywania co do wpływu inflacji na rynek konsumencki w tym roku?

Początek roku wydaje się być dość trudny. Zauważamy, że koszyk transakcyjny się zatrzymał, tzn. ludzie wydają tyle samo pieniędzy, ale mniej do tego koszyka wkładają. Konsumenci poszukują także tańszych zamienników, część z wyżej wymienionych trendów związanych np. ze zdrowym żywieniem będzie nadal silna, ale nie koniecznie priorytetowa. Liczyć się więc będzie przede wszystkim cena.

W związku z tym będziemy na pewno eksponowali wartość i przewagi konkurencyjne naszych produktów oraz zwiększymy działalność promocyjną zmierzającą do obniżenia punktu cenowego lub wprowadzimy promocje łączone.

W których kategoriach należy się spodziewać nowości?

Zamierzamy wprowadzać nowe propozycje, które związane będą z naszymi produktami sezonowymi. Szczególnie na okres wielkanocny. Będą to ogórki, koncentraty zup, chrzany czy kakao. W tych kategoriach można spodziewać się nowych rzeczy związanych z okresem wielkanocnym.

Jakie wyzwania czekają w przyszłości branżę? 

Przede wszystkim wspomniana wyżej inflacja, a co za nią idzie obniżenie optymizmu konsumenckiego; a także zmiany klimatyczne, które już wpływają na jakość i dostępność zbiorów owoców i warzyw.  Mam również nadzieje, że szybko zakończy się konflikt na Ukrainie, przede wszystkim z powodu niewyobrażalnego cierpienia ludzi, ale też wpływu na gospodarkę Polską i światową. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj