Jędrzej Kowalczyk prezes FANUC Polska
Jędrzej Kowalczyk prezes FANUC Polska

Skuteczny menedżer rodzi się z połączenia wykształcenia, wrodzonych umiejętności i talentów, a także wielu lat ciężkiej pracy nad własnym rozwojem. Każdy lider w pewnym momencie swojej drogi na szczyt zyskuje poczucie wiary we własne siły i potrafi dostrzec priorytety.  Jednak prawdziwą miarą jego sukcesu jest umiejętność efektywnego realizowania celów.

Przykładem człowieka, który przez całe życie zawodowe dąży do doskonałości – podobnie jak firma, którą reprezentuje – jest Jędrzej Kowalczyk, obecny prezes polskiego oddziału firmy FANUC, japońskiego giganta z branży automatyki przemysłowej. 

Z robotyką związany praktycznie od dziecka. Młodzieńcze zainteresowanie techniką komputerową i zdalnie sterowanymi maszynami ukształtowało jego kompetencje techniczne i wpłynęło na wybory w dorosłym życiu. Jednym z ważniejszych był wybór kierunku studiów – Automatyka i Robotyka na Politechnice Gdańskiej. Pięć lat nauki uwieńczonej dyplomem to ważny krok na drodze do samoświadomości, zrozumienia siebie i własnych potrzeb oraz oczekiwań w zakresie rozwoju zawodowego. Szybko okazało się, że to także przepustka do pracy w nowo otwartym oddziale japońskiej firmy produkującej roboty.

Początkowo zatrudniony w dziale serwisu robotów, rozpoczął od poszerzania wcześniej zdobytej wiedzy teoretycznej o praktyczne doświadczenie, a także poznawania rzeczywistych potrzeb producentów. To one pozwoliły mu na świadomy wybór specjalizacji i ukierunkowany rozwój w zawodzie doradcy klienta, zapewniającego kompleksowe wsparcie w procesie poszukiwania nowych metod i modernizacji produkcji, a także w przygotowaniach do wdrażania pierwszych robotów.

Coraz lepiej ugruntowana wiedza i doświadczenie, pasja oraz zaangażowanie w pracę przyczyniły się do szybkiego awansu Jędrzeja Kowalczyka na stanowisko dyrektora odpowiedzialnego za koordynowanie sprzedaży wszystkich produktów spółki na rynku krajowym. Liczne sukcesy w obszarze rozwoju firmy i zwiększania jej potencjału sprzedażowego zaowocowały, w kwietniu 2015r., nominacją na stanowisko prezesa zarządu firmy FANUC Polska.  

Tam, gdzie warto dotrzeć nie ma dróg na skróty

Polska wciąż pozostaje w gronie najmniej zrobotyzowanych krajów na świecie, gdzie na 10 tys. pracowników przemysłu przypada jedynie 46 robotów przemysłowych, a 41 proc. firm przemysłowych, w ogóle nie rozważa robotyzacji produkcji zakładając, że nie jest ona w ich firmie konieczna. U podstaw tego stanu wciąż leży brak wiedzy i niska świadomość korzyści wynikających z zastosowania robotów.

– Polski przemysł stoi przed ogromną szansą dynamicznego rozwoju. Dlatego nie ustajemy w drodze i konsekwentnie realizujemy cel aktywnego wspierania polskich producentów w poprawie konkurencyjności rynkowej poprzez zapewnianie im niezawodnych technologii produkcyjnych wraz ze wsparciem polskich inżynierów. Robotyzacja i automatyzacja polskich firm to nasza wizja inteligentnego rozwoju – mówi Jędrzej Kowalczyk.

Słowa czy liczby?

Rzeczowa dyskusja zawsze wyprzedza dobre decyzje. Dotyczy to także wdrażania nowoczesnych rozwiązań. O korzyściach wynikających z zastosowania robotów można powiedzieć wiele słów, jednak w momencie podejmowania decyzji inwestycyjnych wciąż najbardziej liczą się twarde liczby, które obrazują zwrot z zainwestowanego kapitału, a także potencjalne zyski.

– Roboty są jednym z najbardziej skutecznych narzędzi zwiększających efektywność produkcji. Aby dać wyraz temu jak wiele zmian mogą wprowadzić na liniach produkcyjnych zainwestowaliśmy w projekt platformy internetowej, w formie kalkulatora, która pozwala przedsiębiorcom przewidzieć efekty inwestycji – zdradza Kowalczyk.

Polska gospodarka jako rynek wschodzący, wciąż musi się rozwijać i potrzebuje do tego najnowszych technologii.

– Wierzę, że poprzez odpowiednią edukację i promocję dotrzemy do szerokiego grona polskich przedsiębiorców. W efekcie zaczną oni korzystać z potencjału technologii FANUC, które zapewniają poprawę jakości i powtarzalności produktu, wzrost dochodów, a przede wszystkim budują zadowolenie klienta i użytkownika produktu. Jesteśmy gotowi, by wspierać ten rozwój na każdym etapie współpracy z klientem – zapewnia Jędrzej Kowalczyk.

Japońskie wartości w polskim biznesie

Centrala firmy FANUC znajduje się w Oshino-Mura w Japonii. To tu powstają wszystkie produkty marki FANUC i dzieje się to w pełni zautomatyzowanym procesie. Tu znajduje się również kolebka tradycyjnych japońskich wartości: Genmitsu (dokładność, perfekcjonizm) i Tomei (szczerość, przejrzystość), które leżą u podstaw sukcesu producenta, stanowią o jakości jego produktów
i przekładają się na sposób funkcjonowania oddziałów firmy na całym świecie.

– Mogę z uśmiechem powiedzieć, że działamy zgodnie z japońskim kodeksem. Roboty są dla nas jak „córki na wydaniu”, dlatego staramy się wyposażać je we wszystko to, co dla nich najlepsze, zapewnić długą żywotność i otoczyć opieką w przyszłości, zapewniając odpowiednio sprofilowane usługi serwisowe – dodaje Kowalczyk.

Dożywotnie wsparcie produktu

– Produkty FANUC są objęte 4,5 – letnią gwarancję. Oferujemy ponadprzeciętny standard, w rozsądnej cenie, ponieważ wierzymy w niezawodność naszych produktów. Zapewniamy również możliwość dożywotniej naprawy produktów w naszym europejskim centrum naprawczym. Trafiają tam części mające nawet po 30 lat. To jest fantastyczne – mówi Kowalczyk.

Podejście firmy FANUC do klienta nie jest typowe. Troska o klienta, realizowanie jego indywidualnych potrzeb oraz wspieranie go przez cały okres trwania współpracy to cechy charakterystyczne dla japońskiej firmy. Z sukcesem przenoszone także na polski grunt.

– Posłużmy się przykładem prosto z Japonii. W krajach azjatyckich w sposób szczególny szanuje się pracę, a także ludzi, którzy ją wykonują. U jednego z klientów mieliśmy operatora od zawsze pracującego na stanowisku wyposażonym w stary, wypukły wyświetlacz kineskopowy, który pewnego dnia się popsuł. Na prośbę klienta FANUC dokonał naprawy. Szanując przywiązanie operatora do maszyny połączono nowoczesny wyświetlacz LCD z repliką tradycyjnego, wypukłego wyświetlacza. Wystarczyło napisać projekt emulujący zielone cyferki na czarnym tle, by proces wytwórczy mógł być kontynuowany bez zakłóceń – to jest prawdziwa dbałość o szczegóły! – wspomina Kowalczyk.

Wszystkich pracowników FANUC łączy wspólny cel – nieustanne dążenie do doskonałości zarówno w rozwoju produktów firmy, jak i własnych umiejętności. Dzięki temu można w pełni wykorzystać potencjał technologii. W myśl zasady – ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

Dodatkowe informacje: www.fanuc.pl

Sebastian Wach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wprowadź swoje imię

*