Europejski sektor motoryzacyjny stoi przed jednym z największych wyzwań w swojej historii. Globalna konkurencja, dynamiczne zmiany technologiczne i ambitne cele klimatyczne wymuszają na producentach innowacje i dostosowanie się do nowych realiów. W odpowiedzi na te wyzwania Komisja Europejska przedstawiła plan działania, który zakłada inwestycję 1,8 mld euro w rozwój bezpiecznego łańcucha dostaw surowców do produkcji akumulatorów. Środki te mają pomóc w utrzymaniu konkurencyjności europejskich firm i uniezależnieniu się od strategicznych zależności surowcowych.
Przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen podkreśla, że przemysł motoryzacyjny w Europie ma ogromny potencjał do innowacji, który należy wykorzystać. Komisja stawia na produkcję krajową, elastyczne podejście do norm emisji CO2 oraz strategiczne inwestycje, które mają uczynić europejski sektor motoryzacyjny liderem zrównoważonej i nowoczesnej mobilności.
Przemysł przyszłości – pojazdy autonomiczne i sztuczna inteligencja
Jednym z kluczowych filarów nowej strategii jest wsparcie innowacji w zakresie pojazdów autonomicznych i sztucznej inteligencji. Unijne przedsiębiorstwa motoryzacyjne pozostają w tyle za globalnymi konkurentami, dlatego Komisja powołuje specjalny europejski sojusz na rzecz pojazdów połączonych i autonomicznych. Celem tej inicjatywy jest ułatwienie opracowywania nowoczesnych technologii oraz stworzenie wspólnych standardów oprogramowania i sprzętu.
Plan działania obejmuje również uruchomienie wielkoskalowych stanowisk testowych i regulacyjnych tzw. „piaskownic”, które umożliwią eksperymentowanie i doskonalenie technologii pojazdów autonomicznych. Wsparcie publiczno-prywatne w wysokości 1 mld euro w ramach programu „Horyzont Europa” w latach 2025–2027 ma przyspieszyć wdrażanie innowacji i zwiększyć konkurencyjność europejskiej branży motoryzacyjnej.
Elastyczne normy emisji i większe wsparcie dla firm
W obliczu rosnących wymagań ekologicznych Komisja proponuje większą elastyczność w zakresie norm emisji CO2. Planowane zmiany umożliwią producentom uśrednianie wyników emisji w okresie trzech lat (2025–2027), co pozwoli na bardziej realistyczne dostosowanie się do wyznaczonych celów. To rozwiązanie ma na celu wsparcie europejskich firm w transformacji na pojazdy zeroemisyjne bez nadmiernych obciążeń finansowych.
Ponadto Komisja pracuje nad zwiększeniem popytu na europejskie pojazdy elektryczne poprzez zachęty finansowe oraz poprawę jakości baterii i ich naprawialności. Kluczowym elementem planu jest także wsparcie dla firm produkujących akumulatory oraz tworzenie bezpiecznego łańcucha dostaw surowców niezbędnych do ich produkcji.
Wsparcie dla pracowników i ochrona rynku przed zagraniczną konkurencją
Przemiany w sektorze motoryzacyjnym to nie tylko technologia, ale także rynek pracy. Komisja Europejska zamierza wspierać pracowników w procesie przekwalifikowania się poprzez zwiększenie środków z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników. Powstanie także Europejskie Obserwatorium Sprawiedliwej Transformacji, które będzie monitorować rynek pracy i wskazywać obszary o największym ryzyku utraty miejsc pracy.
Aby chronić europejski rynek przed nieuczciwą konkurencją, Komisja planuje wykorzystanie instrumentów ochrony handlu, takich jak środki antysubsydyjne wobec zagranicznych firm. Jednocześnie trwają negocjacje dotyczące zwiększenia dostępu do rynków zagranicznych dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego oraz uproszczenia przepisów, które obciążają producentów samochodów.
Nowy plan działania Komisji Europejskiej to strategiczna odpowiedź na zmieniające się realia gospodarcze i technologiczne. Czy unijne inwestycje i nowe regulacje pozwolą europejskiemu sektorowi motoryzacyjnemu utrzymać globalną konkurencyjność? Odpowiedź poznamy w kolejnych latach, gdy efekty tych działań zaczną być widoczne na rynku.