Tradycja i nowoczesność dają efekty w postaci ugruntowanej pozycji na rynku. Redaktor naczelny sekcji Rzecz o Innowacjach Sebastian Wach rozmawia z Danielem Beldzikiem Kierownikiem Działu Badań i Rozwoju Unilin Flooring Polska Sp. z o.o.
Czy recepta na sukces jest związana z ciągłym rozwojem i dbałością o klienta?
Uważam, że najważniejsza jest otwartość na klienta i dostosowanie swoich produktów do jego wymagań. Ważny jest stały rozwój jak i ciągłe udoskonalanie swoich produktów, dbałość o ich jakość i wzornictwo. Należy pamiętać by finalne zastosowanie odzwierciedlało nieprzerwanie zmieniające się wymagania rynku. Dzięki temu nasze wyroby nieustannie ewoluują, tworząc szeroką gamę asortymentów, w której każdy znajdzie coś dla siebie.
Dlaczego zmieniła się nazwa firmy na UNILIN FLOORING POLSKA SP. Z O.O.?
W lipcu 2022 r. LENTEX S.A. podjął decyzję o wydzieleniu części zakładu odpowiedzialnego za produkcję wykładzin jako osobną spółkę – Lentex Wykładziny Sp. z o.o. Następnie doszło do przejęcia jej akcji przez belgijską grupę UNILIN B.V., która podjęła decyzję o ujednoliceniu nazw swoich zakładów. W ten sposób Lentex Wykładziny Sp. z o.o. stała się Unilin Flooring Polska Sp. z o.o.
Jak ważny jest dla Państwa dział B+R? Czy uważacie, że każda ceniąca się firma powinna posiadać centrum badawczo-rozwojowe?
Bez stałego rozwoju nie ma nowości, bez nowości nie ma klientów, bez klientów nie ma sprzedaży. W dzisiejszych czasach posiadanie dobrze rozwiniętego działu R&D jest kluczowe dla funkcjonowania firmy. Rynek jak i wymagania konsumentów ulegają ciągłym zmianom, które wymuszają na przedsiębiorstwach prowadzenia badań nad udoskonaleniem obecnych lub tworzeniu nowych wyrobów. Uważam, że każda firma, chcąca się utrzymać na rynku, powinna posiadać centrum lub kadrę B+R, pozwalającą na szybkie reagowanie lub nawet na wyprzedzanie dokonujących się zmian.
Dla jakich branż wykorzystywana jest gama wykładzin firmy?
Elastyczne wykładziny podłogowe PCV, wykorzystywane są w budownictwie jako wykończenie podłogi. Można je spotkać zarówno w prywatnych mieszkaniach, jak i budynkach użyteczności publicznej jak np. szkoły, szpitale, biurowce, hotele, restauracje, placówki handlowe i inne.
W Państwa działaniach kluczowa jest dbałość o środowisko, ekologia i zrównoważony rozwój.
W XXI w. ekologia i dbałość o środowisko jest jednym z kluczowych tematów, który producenci wszelkich dóbr muszą uwzględniać w swoich strategiach biznesowych. Unilin Flooring Polska Sp. z o.o. jak i cała grupa UNILIN prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju cały czas dążąc do wprowadzenia nowych lub udoskonalania obecnych rozwiązań, by w jak największym stopniu ograniczać wpływ na środowisko.
Kierujecie się Państwo doświadczeniem, dbałością o klienta oraz jakością wykonania. Czy te cechy można połączyć w jedną?
Myślę, że tak. Każda ze wspomnianych cech jest ze sobą połączona i jedynie ich dobre współgranie przyniesie najlepsze rezultaty. W szczególności od firmy operującej na rynku od dziesięcioleci oczekuje się, że produkowane wyroby będą cały czas utrzymywać swoją jakość. W tym celu niezbędnym jest posiadanie odpowiednio przeszkolonej i doświadczonej załogi, której wiedza i umiejętności pozwalają na wytwarzanie wyrobów o najwyższej jakości. Ponadto dbałość o klienta, to nie tylko dostarczanie dobrych jakościowy produktów. To również stała współpraca, doradztwo oraz ciągłe dopasowywanie swojej gamy asortymentowej do jego indywidualnych potrzeb.
Na czym polega technologia InverTECH?
Opracowana przez nas technologia InverTECH oraz system lakierowania PUR Carapace opierały się na innowacyjnym podejściu do procesów nanoszenia lakieru oraz wygniatania mechanicznego na powierzchni wykładziny. Nakładanie powłoki ochronnej przed kalandrowaniem (a nie jak w dotychczasowych metodach po), pozwoliło na uzyskanie materiałów cechujących się równomierną warstwą lakieru na całej powierzchni wykładziny, niezależnie od kształtu czy głębokości nanoszonej struktury. Ścisła współpraca z dostawcami lakierów pozwoliła opracować nową formułę, która sprostała naszym wymaganiom w zakresie elastyczności, odporności mechanicznej, termicznej czy chemicznej. Nasza nowa technologia oraz system nanoszenia, w porównaniu do wcześniejszych rozwiązań, skutecznie zapobiega przed powstawaniem miejsc, w których można zaobserwować przelewanie się lakieru lub całkowity brak pokrycia powierzchni.
Czy udoskonalone produkty spełniły oczekiwania klientów?
Po ponad 2 latach od zakończenia projektu i wdrożeniu jego wyników do codziennej produkcji, z zadowoleniem mogę powiedzieć, że zainteresowanie naszymi nowymi wyrobami utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Ponadto cały czas docierają do nas opinie zadowolonych klientów, że w końcu pojawił się na rynku produkt klasy premium od rodzimego producenta.
Jak ważna jest współpraca na linii biznes-nauka?
W obecnym czasie, gdzie wszystkie dziedziny życia przenikają się wzajemnie, ich dobra współpraca odgrywa kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu każdego z nas. Dotyczy to np. biznesu i nauki. Dobrze prosperujące przedsiębiorstwo powinno cały czas korzystać z owoców pracy naukowej. Wdrażanie do swojej strategii biznesowej nowo odkrytych rozwiązań i wynalazków, pozwala firmie na ciągły rozwój oraz prowadzenie swojej działalności z duchem postępujących zmian.
Jakie są dalsze plany i czego mogę życzyć? Nasze najbliższe plany związane są z pełną integracja naszego przedsiębiorstwa z Grupą UNILIN. Planujemy również pojawić się na rynkach, na których dotychczas nie prowadziliśmy działalności jak np. Wielka Brytania czy Francja. Oczywiście związane to będzie również ze znacznym zwiększeniem wolumenu produkcyjnego. Myślę, że najlepszym życzeniem dla nas będzie kolejne 100 lat obecności na międzynarodowym rynku wykładzinowym.