Lider branży spożywczej Grupa Maspex tworzy kolejne innowacyjne produkty. Właśnie rozpoczyna 5 nowych projektów w ramach programu NUTRITECH.
Coraz częściej możemy zauważyć w sklepach nowe produkty o ulepszonych właściwościach funkcjonalnych. Lider wielu kategorii, Grupa Maspex od lat z powodzeniem wprowadza innowacje dla konsumentów. Potwierdza to najnowsze rozdanie Programu NUTRITECH w ramach którego aż 5 projektów grupy zostało rozpatrzonych pozytywnie. Innowacje to jeden z filarów strategii zrównoważonego rozwoju „Efekt Kolibra”, która określa priorytety firmy w obszarach ESG do 2030 roku. O tym, jak Maspex wprowadza innowacje w sektor spożywczy, rozmawiamy z Dyrektor Działu Zarządzania Innowacjami – Martą Kutyną Bakalarską.
Nad czym będziecie Państwo pracowali podczas najnowszych projektów?
Będziemy realizowali 5 projektów dotyczących tworzenia żywności i rozwiązań o prozdrowotnych, określonych właściwościach. Jeden z nich o nazwie „Spersonalizowany system optymalizacji nawodnienia – The IQ & Water” dotyczy stworzenia aplikacji monitorującej nawodnienie organizmu. Inny związany jest z uzyskiwaniem wody o lepszych parametrach tzw. wody redox. Kolejny realizowany przez nas pomysł dotyczy stworzenia wzbogacanych musów owocowo-warzywnych.
Do kategorii FOOD będziemy chcieli wprowadzić też rozwiązania, nad którymi będziemy pracowali w ramach projektu: „Opracowanie funkcjonalnych, wysokobiałkowych past warzywnych przełomem na rynku żywności dedykowanej osobom zagrożonym chorobami dietozależnymi i stanami zapalnymi organizmu”. Piąte przedsięwzięcie to Opracowanie innowacyjnych wegańskich produktów typu instant z wykorzystaniem alternatywnych emulgatorów, w tym białek roślinnych, wzbogaconych preparatem błonnikowym ze skrobi o właściwościach prebiotycznych.
Projekty są realizowane we współpracy z jednostkami naukowymi, jakie to podmioty?
Wszystkie przedsięwzięcia są realizowane z partnerami naukowymi: Śląskim Uniwersytetem Medycznym w Katowicach, Akademią Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie, Uniwersytetem Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie, Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu i Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN. Z częścią zespołów prowadziliśmy już owocną współprace współpracę naukową, ale jesteśmy także otwarci na pracę z nowymi zespołami naukowymi.
Szczególnie ciekawie wygląda projekt związany z wysokobiałkowymi pastami warzywnymi o właściwościach funkcjonalnych, na czym polega ta innowacja?
Tak, cel realizowanego przez konsorcjum projektu, to opracowanie innowacji produktowej w postaci funkcjonalnych, wysokobiałkowych past warzywnych. Dzięki pracom B+R, jakie przeprowadzimy, uda się otrzymać unikalne cechy. Chcemy opracować nowe receptury i sposoby wytwarzania przetworów warzywnych jakimi są wysokobiałkowe pasty warzywne. Bazą będzie ciecierzyca, soczewica i fasola. Będziemy pracowali nad strawnością błonnika pokarmowego zawartego w tych produktach, aby mieć wpływ na ich funkcjonalność. Grupą odbiorców rozwiązania będą konsumenci o szczególnym zapotrzebowaniu na naturalne, roślinnego pochodzenia białko, które jest istotne podczas regeneracji, rekonwalescencji i odbudowy. Pod uwagę brana będzie również ich podatność na stany zapalne i występowanie chorób dietozależnych. Rozwiązanie tego typu oparte o rośliny strączkowe bogate w białko nie występuje obecnie na rynku.
Realizacja tylu nowatorskich przedsięwzięć wymaga dobrej organizacji i współpracy, jak to wygląda w Grupie Maspex?
Tak, są to pracochłonne procesy, nie zawsze muszą skończyć się sukcesem. Projekty związane z innowacjami produktowymi to wspólna praca wielu jednostek w naszej firmie. Dział Innowacji koordynuje takie projekty, ale wiele pracy jest po stronie działów B+R, jakości, produkcji czy technicznych. Dział marketingu jest tu kluczowy pod kątem podejmowania decyzji o rozpoczęciu i wdrażaniu wyników projektu. Istotnym departamentem jest dział handlowy i NPD, które na bieżąco monitują zapotrzebowanie rynku. Jest to więc praca wielu zespołów wymagająca umiejętności komunikacji i współpracy, a przed wszystkim pasji. Tutaj warto wspomnieć o Zarządzie, który wspiera nas i obdarza zaufaniem.
Wspomniane działania są częścią szerszej i długotrwałej strategii Państwa grupy?
Tak, jest to część naszej strategii zrównoważonego rozwoju „Efekt Kolibra”, w której uwzględniamy 5 filarów rozwoju do 2030 r., są wśród nich innowacje i zdrowy styl zycia. Stąd też działania w kierunku poprawy funkcjonalności i składów naszych produktów. Zgodnie z naszą strategią przeznaczamy do 4% przychodów na działalność innowacyjną, w tym działania B+R. Nie tylko bierzemy pod uwagę istotne trendy, ale jako lider rynku spożywczego Europy środkowo-wschodniej czujemy się także odpowiedzialni za ich tworzenie. Jednym z bardziej wyraźnych jest dbanie o zdrowie, dostosowanie diety do potrzeb organizmu oraz sprawdzanie składu produktów. Od kilku lat szybko rozwija się u nas także trend związany z tzw. roślinnymi zamiennikami mięsa. Prężnie działamy w tych obszarach tworząc własne rozwiązania.
Jakub Maksymowicz