Nowa szansa dla handlu detalicznego

Obecna branża przesyłek w dużej mierze funkcjonuje w oparciu o tzw. „paczkomaty”, które kilka lat temu zrewolucjonizowały rynek. Nadchodzi pora na kolejny krok, bo branże e-commerce, convenience i e-grocery wciąż dynamicznie się rozwijają i mają wiele do zaoferowania. Firma Retail Robotics (dawniej Aqmet) pracuje nad rozwiązaniami, które pomogą uwolnić i wykorzystać potencjał drzemiący w tych obszarach.

O przedsięwzięciach opowiadają Marek Piotrowski dyrektor marketingu oraz prezes firmy Łukasz Nowiński, który wcześniej miał swój duży udział we wprowadzaniu w Polsce znanej sieci paczkomatów InPost. Flagowym produktem stworzonym przez Retail Robotics będzie zrobotyzowany punkt odbioru paczek „ParcelHero” wykorzystujący m. in. roboty kartezjańskie. Będzie on montowany w miejscach, w których do tej pory nie było to możliwe ze względu na zbyt małą przestrzeń.

Optymalizacja powierzchni i czasu

“Powierzchnie do stawiania paczkomatów są deficytowe szczególnie w dużych aglomeracjach. Idealnym rozwiązaniem są maszyny, które zabierają jak najmniej powierzchni i mieszczą jak najwięcej paczek. Odpowiedzią na to są zrobotyzowane rozwiązania wykorzystujące wysokość i powierzchnie niehandlowe w sklepach.” – mówi Rafał Brzoska, prezes Integer.

Małe sklepy typu convenience to potencjalnie świetne punkty odbioru ze względu na swoją wszechobecność, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Urządzenie ParcelHero jest rewolucyjne gdyż zajmować ma jedynie pół metra kwadratowego powierzchni handlowej. „Cała reszta instalacji umiejscowiona będzie nad i za półkami. Wewnątrz urządzenia znajdować się będzie robot wydający paczki. Na świecie nie występuje obecnie rozwiązanie optymalizujące w ten sposób powierzchnię” – wyjaśnia Marek Piotrowski.

ParcelHero pomieści do 150 paczek które dzięki dwóm robotom pracującym jednocześnie będą mogły być pojedynczo dostarczone nawet poniżej pięciu sekund do okna wydawczego. Urządzenie, tak samo jak klasyczne paczkomaty obniży koszt ostatniej mili nawet o 90%. Convenience oprócz łatwych i szybkich zakupów w sklepie będzie odtąd oznaczał również jednoczesny odbiór zakupów internetowych.

Łukasz Nowiński wskazuje, że, dużym wyzwaniem jest kompleksowość projektu, gdyż wymaga on zaangażowania lokalnych i światowych partnerów retailowych oraz firm kurierskich obsługujących zamówienia e-commerce. „Musimy dostarczyć technologię, która sprosta wszystkim oczekiwaniom i wymaganiom, a jest ich wiele. Na szczęście posiadamy wieloletnie doświadczenie w branży co znacznie ułatwia nam pracę. Większość urządzeń i oprogramowania tworzymy sami od podstaw, w tym roboty. Wymaga to wyspecjalizowanej kadry i zaplecza, którymi dysponujemy.” – podkreśla. 

Ważny moment i rebranding

Spółka znajduje się w istotnym momencie. „Z firmy produkującej paczkomaty klasyczne firmy Inpost przeobrażamy się w podmiot tworzący własne, innowacyjne urządzenia dedykowane na cały świat. Stąd rebranding i zmiana dotychczasowej nazwy na Retail Robotics” opisuje odpowiedzialny za ten proces Marek Piotrowski.

Spółka stawia sobie za cel „uwolnienie” handlu detalicznego poprzez połączenie korzyści trzech najszybciej rozwijających się obszarów tego rynku a więc convenience, e-commerce i e-grocery – tworząc koncept “convenience 3 w 1”. Innowacyjne rozwiązania zmniejszają koszty i zwiększają zyski retailerów, przy okazji dając wygodę użytkownikom.

Nowe rozwiązania Retail Robotics skupiają się nie tylko na ograniczeniu kosztów tzw. „last mile delivery” ale pomogą także zmniejszyć ruch uliczny obciążony duża ilością pojazdów obsługujących e-commerce. Samochody kurierskie dosłownie blokują ulice i chodniki Paryża, Londynu, Nowego Jorku.

Premiery urządzeń przygotowanych przez Retail Robotics oraz pierwsze pilotaże planowane są na przyszły rok we Francji, Polsce i Anglii.

Jakub Maksymowicz

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj