Spółka Steinhof Sp. z o.o. sp. k. tworzy obecnie linię pilotażową pozwalającą na stworzenie nowoczesnych okładzin hamulcowych.
– Jednym z głównych problemów jeżeli chodzi o wytrzymałość klocka hamulcowego w samochodzie jest nie tyle sam materiał cierny, tylko połączenie tego materiału z blachą. Klejowe połączenie między tymi elementami przerywa się w momencie przegrzania klocka hamulcowego – tłumaczy Mateusz Laska, koordynator projektu. Celem projektu jest przedłużenie żywotności klocka, poprzez opracowanie technologii nie dopuszczającej do nagromadzenia się ciepła w klocku powodującego degradację kleju. Opracowywane rozwiązania pozwolą na lepsze odprowadzanie ciepła z klocka dzięki czemu zwiększa się szansa na to, że klocek nie przegrzeje się w czasie hamowania. – Na ten moment jesteśmy przekonani, że nasza technologia sprawdzi się w przypadku samochodów ciężarowych. Badamy czy warto instalować technologię w samochodach osobowych, dostawczych, sportowych czy autobusach – mówi Mateusz Laska.
Stworzenie linii pilotażowej jest drugim etapem projektu realizowanego przez firmę dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Kolejnym krokiem będzie równoległa optymalizacja linii oraz materiałów ciernych, a zakończenie planowane jest na 2018 rok. Realizacja projektu oparta jest na dwóch opatentowanych już przez firmę rozwiązaniach: wentylowanej nakładce hamulcowej oraz anizotropowej nakładce hamulcowej.
Spółka w ramach realizacji projektu rozpoczęła współpracę z Politechniką Krakowską, Politechniką Rzeszowską oraz Instytutem technologii eksploatacji w Radomiu.
Rozwiązania nad którymi pracuje tarnowska firma nie są stosowane na świecie. Dlatego efekty projektu wprowadzane będą zarówno na rynku polskim jak i zagranicznym. – Jest to innowacyjne rozwiązanie jeżeli chodzi o sam klocek hamulcowy. Dlatego zarówno w Polsce jak i na świecie nie będziemy mieć problemu z wdrożeniem – przekonuje Mateusz Laska.
Ostatnie 2 lata działalności firmy to bardzo szybki rozwój. Spółka systematycznie poszerza park maszynowy, zaplecze technologiczne oraz wprowadza innowacyjne rozwiązania. Sukces ten wynika z nieustannej potrzeby inwestowania i bycia zawsze o krok do przodu. – Sztuką jest dochodzenie do optymalnych rozwiązań własnymi siłami. Nieraz jest to proces powolny, ale pełna świadomość rekompensuje wolniejsze wdrożenie nowych rozwiązań. – puentuje Mateusz Laska.
Początki działalności Steinhof Sp. z o.o. sp. k. sięgają 1960 roku. Główną specjalizacją spółki jest produkcja haków holowniczych i klocków hamulcowych do wszystkich typów samochodów osobowych i dostawczych. Steinhof jest jednym z największych producentów na rynku polskim. Blisko połowa produkcji trafia na rynki zagraniczne do m.in. do Finlandii, Niemiec, Danii, Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy, Łotwy, Estonii, Węgier, Rumunii, Grecji.