Sagra Technology od lat dostarcza rozwiązania dla szeroko pojętego usprawniania procesów sprzedaży i ich digitalizacji. Najnowsza platforma, którą stworzyli oparta jest na sztucznej inteligencji i oferuje rozbudowane narzędzia do segmentacji i rozwijania sprzedaży w punktach handlu detalicznego. 

Początki firmy

Sagra Technology Sp. z o. o., której założycielem i prezesem jest Janusz Pribulka, działa na rynku już od 35 lat. Liczy dziś około stu specjalistów. Początki działalności związane były z produkcją tablic świetlnych z informacjami dla klientów, które pojawiły się w polskich bankach.  Później jej działalność wyewoluowała w stronę tworzenia narzędzi do wspierania handlu, dzięki współpracy z jedną z ogólnopolskich firm wydawniczych, która potrzebowała systemu mogącego wesprzeć handlowców dostarczających produkty do sklepów. Było to rozpoczęcie działań, które zaowocowały powstaniem autorskiej platformy Emigo, która dziś usprawnia i automatyzuje procesy sprzedaży w firmach produkcyjnych lub dystrybucyjnych wielu branż, maksymalizując efektywność tych procesów. Przez lata rozwijaliśmy Emigo poprzez dołączanie oddzielnych usług i funkcjonalności dedykowanych konkretnym branżom, a także rozszerzanie technologii, która nie tylko wspiera sprzedaż, ale umożliwia integrację danych pochodzących z wielu różnych źródeł (tj. innych systemów) – wyjaśnia Krzysztof Stojek – Chief Technology Officer w Sagra Technology.

Rozwiązania SFA (Sales Force Automation) wspomagające sprzedaż w terenie 

Historia rozwiązań automatyzujących i wspierających sprzedaż liczy w Sagra Technology już 24 lata. Wszystko zaczęło się od digitalizacji działań przedstawicieli handlowych i zespołów sprzedaży, którzy odwiedzali punkty sprzedaży.

Firma zaczęła przetwarzać dane od swoich klientów m. in. digitalizując proces zbierania zamówień przez ich przedstawicieli handlowych w sklepach czy aptekach, które były następnie wysyłane do hurtowni (dystrybutorów) czy własnych magazynów centralnych producentów, w prawdziwie cyfrowej formie. Dostarczyła do tego celu aplikację mobilną z analityką i systemem zarządzania działaniami pracowników. Dziś proces ten nazywany jest hiperautomatyzacją i w tym obszarze Sagra Technology rozwija swoje oprogramowanie, przetwarzając już nie tylko dane o zamówieniach, ale także o stanach magazynowych, odsprzedaży czy udzielonych rabatach. Posiadamy rozwiązania do planowania i zarządzania realizacją zadań, integracji dużej ilości danych i ciągle wzbogacamy naszą platformę o obsługę kolejnych procesów sprzedażowych lub około sprzedażowych – opisuje Marcin Pleszko, Chief Automation Officer. Usługi w tym szerokim obszarze oferowane są pod nazwą Emigo. Jest to rozbudowana platforma typu SFA, która daje możliwość łatwego automatyzowania pracy mobilnych handlowców i zwiększania efektywności procesów sprzedaży. Pomaga w porę identyfikować problemy ze sprzedażą w terenie, zamieniać dane w konkretne oszczędności i wypracowywać większy zysk. Konstrukcja aplikacji może być dostosowana odpowiednio do rodzaju prowadzonej działalności, segmentu, grupy klientów i zmieniana w trakcie korzystania z niej. Jest to możliwe dzięki no-code’owym edytorom, które umożliwiają samodzielne dopasowanie i rozwój systemu poprzez tworzenie własnych formularzy, dokumentów, procesów, przepływów czy dointegrowywanie niezbędnych użytkownikom danych. Użytkownicy mają możliwość wprowadzania własnych zmian w aplikacji uwzględniających specyfikę ich biznesu tj. np. formularzy stworzonych do zbierania konkretnych danych np. z odwiedzanych sklepów lub aptek w celu np. skategoryzowania punktu sprzedaży czy też badania dystrybucji własnej bądź obecności konkurencji.  Co istotne praca w Emigo może być realizowana offline. Raporty z wykonanej pracy tworzą się automatycznie, a zebrane dane są dostępne w systemie do dalszego wykorzystania (np. edycji czy analiz).

Najnowszą usługą od Sagra Technology jest ClusterSense, czyli narzędzie do segmentacji punktów sprzedaży detalicznej według zachowań zakupowych. Umożliwia poznanie wzorców zakupowych i otrzymywanie wygenerowanych sugestii do rozwijania sprzedaży dzięki AI. 

Dane odsprzedażowe, które gromadzi i posiada w zasadzie każda firma sprzedająca swoje produkty (np. w branży FMCG mogą to być producenci, dystrybutorzy czy sieci handlowe) mogą zasilać platformę ClusterSense, która następnie, na podstawie algorytmów AI/ML potrafi wykryć podobieństwa zakupowe pomiędzy punktami sprzedaży (segmentacja), wygenerować modele zachowań i podpowiedzieć, z jaką ofertą należy się zwrócić do konkretnych sklepów. Informacje można następnie wyeksportować np. do własnego systemu i na tej podstawie opracować np. indywidualne promocje trade-marketingowe dla całych segmentów lub wybranych lokalizacji w segmentach.

Wyniki segmentacji mogą (opcjonalnie) jednocześnie ujawniać się w innych produktach Sagra Technology, tj. Emigo, dając dodatkową wartość w postaci rekomendacji opartych o zachowania odkrytych segmentów. Podobieństwa między punktami sprzedaży pozwalają na opracowanie personalizowanych rekomendacji dla handlowców w kontekście każdego sklepu do poziomu konkretnego produktu (SKU). System, dzięki Sztucznej Inteligencji, rekomenduje handlowcom produkty, które dany sklep powinien mieć obecne na półce, bo inne podobne sklepy już je oferują, podpowiada nowe produkty, których sklep wcześniej nie zamawiał, a są sprzedawane w innych sklepach należących do segmentu, następnie produkty, które są aktualnie popularne w podobnych sklepach czy też ich sprzedaż jest sezonowa, więc będą się sprzedawać w najbliższym czasie.

Odbiorcami rozwiązania są więc podobnie jak wcześniej, producenci, ale też dystrybutorzy i sieci handlowe. Tym razem jednak planowanie działań w punktach sprzedaży detalicznej może się odbywać na podstawie wiarygodnych danych i otrzymanych sugestii, zbudowanych w oparciu o wykryte zachowania punktów sprzedaży. Użytkownicy ClusterSense otrzymują narzędzia, które zapewniają znacznie skuteczniejszą realizację przyjętej strategii.

Trademarketing zna profile zakupowe (segmenty), wzorce zachowań w segmentach (konfiguracje SKU, które są popularne w segmencie), a także otrzymuje narzędzie do analizy i monitorowania skuteczności uruchomionych działań promocyjnych w ramach poszczególnych segmentów. Użycie Microsoft Fabric i Power BI jako platformy analitycznej pozwala na skuteczną analizę danych przed uruchomieniem działań trade-marketingowych, a w trakcie ich trwania, na bieżący monitoring efektywności podjętych działań. Odpowiedź na pytanie czy podejmowane akcje przynoszą oczekiwane efekty jest dostępna od razu w analityce i aktualizowana na bieżąco. Cechy opisujące punkty sprzedaży, dają możliwość „odkrywania”, kim są i czym cechują się sklepy z danego segmentu. Ponadto system w ramach rekomendacji jest w stanie podpowiadać, które produkty będą się sprzedawać w najbliższym okresie, czyli adresować sezonowość, a co za tym idzie umożliwiać odpowiednio wcześniejsze zamawianie towarów. – mówi Janusz Pribulka, pomysłodawca rozwiązania.

Jedną z największych zalet platformy jest to, że przygotowywanie segmentacji wg różnych kryteriów odbywa się automatycznie i błyskawicznie, w myśl idei AI as a Service. Dzięki temu, że rozwiązanie jest w 100% oparte o bezpieczną chmurę od Microsoft, użycie sztucznej inteligencji i autorskich algorytmów uczenia maszynowego można było zoptymalizować i zautomatyzować tak, aby użytkownik ClusterSense miał możliwość samodzielnego wgrywania danych i uzyskiwania wyników w ciągu kilku minut, w sposób całkowicie zautomatyzowany.

ClusterSense analizuje dane odsprzedażowe, umożliwiając segmentację punktów sprzedaży detalicznej i identyfikację podobieństw zakupowych (wzorce zachowań zakupowych oparte o pojedyncze SKU). Informacje te mogą być eksportowane do systemów CRM, umożliwiając tworzenie spersonalizowanych strategii promocyjnych.

Zaletą dla klientów korzystających z Emigo, jest niewątpliwie fakt, że ClusterSense integruje się z innymi produktami Sagry, wzbogacając je o dodatkowe rekomendacje oparte na zachowaniach segmentów i pojedynczej lokalizacji.  

Globalni partnerzy.

Sagra Technology współpracuje głównie z koncernami zagranicznymi z obszaru FMCG, które posiadają oddziały w Polsce. Odpowiadają często za region Europy Środkowo-Wschodniej, a więc zarządzają naprawdę dużą siecią sprzedaży. Zwracają się do firmy z potrzebą digitalizacji nie tylko procesów sprzedażowych, ale i poza sprzedażowych np. serwisowych i operacyjnych. W ubiegłym roku minęło 20 lat współpracy Sagra Technology z Microsoft, która zaowocowała również przyznaniem tytułu Partnera Roku Microsoft wyłonionego spośród wszystkich organizacji partnerskich w Polsce (2017).

Zorganizowany przepływ danych i bezpieczeństwo.

Warto zaznaczyć, że systemy od Sagry dają również możliwość implementowania struktury organizacyjnej firmy, co jest gwarancją bezpiecznego przepływu informacji, aby trafiały one, nie do wszystkich, ale tylko tam, gdzie powinny. Bardzo poważnie traktowane są kwestie związane z bezpieczeństwem przechowywania danych, stąd certyfikacja w zakresie bezpieczeństwa informacji ISO 27001. Aplikacje od Sagra Technology są dostępne w marketplace’ach wraz z wersjami testowymi. Wykorzystując własne wieloletnie doświadczenia Sagra Technology opracowała ClusterSense w ramach projektu: „Prace badawczo-rozwojowe nad stworzeniem platformy z wbudowanym silnikiem AI/ML, kierowanej do uczestników łańcucha dystrybucji rynku FMCG oraz Consumer Health’’ finansowanego z Funduszy Europejskich.

Jakub Maksymowicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj