Debaty oksfordzkie, w których mówcy nie mogą się wzajemnie obrażać, stają się w Polsce coraz popularniejsze – mówi jeden z propagatorów tego rodzaju rozmowy Łukasz Słoniowski. Zwraca też uwagę na walory edukacyjne debaty oksfordzkiej.

Debaty oksfordzkie pojawiły się w Polsce na pocz. lat 90. XX w. za sprawą prof. Zbigniewa Pełczyńskiego i Szkoły Liderów. Z czasem zaczęło powstawać coraz więcej organizacji, zajmujących się przygotowaniem debat na wzór tych pochodzących z Uniwersytetu Oksfordzkiego.

W debacie oksfordzkiej mówcy, pod przewodnictwem marszałka, dyskutują nad postawioną tezą. Po prawej stronie marszałka siedzą obrońcy tezy, po lewej – jej przeciwnicy. Rozmowa odbywa się bez wzajemnego obrażania się. Na końcu obecni poprzez głosowanie przyznają rację jednej ze stron lub wybierają najlepszego mówcę.

Łukasz Słoniowski, twórca projektu Szkoła Debaty podkreślił, że debaty oksfordzkie są coraz popularniejsze – szczególnie w Małopolsce. Jako przykład wskazał dwa ogólnopolskie wydarzenia: Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich w Poznaniu i Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich w Krakowie.

W tym roku w I Akademickich Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich (11-14 maja Kraków) wzięły udział 52 drużyny z 22 uczelni wyższych z 13 województw. Łącznie 220 mówców broniło i obalało tezy. „W ciągu tygodnia po ogłoszeniu na uniwersytetach informacji o mistrzostwach, zgłosiło się do nas 30 kół naukowych” – powiedział PAP Paweł Nowak, prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców, które organizuje akademickie mistrzostwa debat oksfordzkich.

Według jego szacunków w planowanych na przyszły rok II Akademickich Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich weźmie udział dwa razy więcej mówców, niż w tym roku.

O tym, że w Małopolsce szczególnie chętnie się debatuje, świadczą też wyniki Małopolan w mistrzostwach Polski w Poznaniu. Na pięć zorganizowanych edycji tytuł wędrował do szkół małopolskich: w 2013 r. do II LO w Krakowie, w 2014 do II LO w Tarnowie, w 2015 do V LO w Krakowie, w 2017 do VI LO w Krakowie.

Krakowska Szkoła Debaty to – jak podają jej twórcy – najstarszy i nieprzerwanie działający w Polsce projekt skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dający młodzieży możliwość udziału w debatach oksfordzkich. Projekt, nad którym czuwa III Społeczne Liceum im. J. Słowackiego, działa od 2003 r. Z kolei członkowie Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców tworzą koła debat, wewnętrzne turnieje i dyskusje w 60 szkołach uczestniczących w projekcie.

Debaty oksfordzkie uczą nie tylko kulturalnej polemiki, ale i pokazują, że każdy problem ma co najmniej dwie płaszczyzny. Debaty uczą pewności siebie, komunikacji interpersonalnej, umiejętności budowania argumentacji i dają odwagę, by publicznie artykułować swoje myśli.

źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj