Innowacyjny, nowoczesny i bazujący na polskiej myśli technicznej – taki jest nowy system, którego wdrożenie pozwoli usprawnić ruch pociągów przez wschodnią granicę Polski. Dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych systemu POLSUW możliwe będzie wyeliminowanie wielogodzinnych postojów na stacjach granicznych, które wynikają z konieczności wymiany kół w wagonach

We wrześniu tego roku PKP S.A. podpisały umowę na zakup patentu oraz pełnej dokumentacji wraz z majątkowymi  prawami autorskimi do systemu. POLSUW POZNAŃ, bo tak brzmi jego pełna robocza nazwa, to zestaw kołowy ze zmiennym rozstawem kół. Jest to unowocześniona wersja systemu SUW2000 opracowanego przez Ryszarda Marię Suwalskiego w latach 1992-1998. Głównym celem rozwiązania jest szybka zmiana rozstawu wózków w pojeździe szynowym w miejscu zmiany rozstawu szyn, czyli zwykle na granicy państw. Pozwala to w znacznym stopniu na skróceniu czasu przejazdu składów towarowych i pasażerskich, na przykład pomiędzy systemami normalnotorowymi i szerokotorowymi, ale też innymi spotykanymi na świecie. Zakupione rozwiązanie po jego wdrożeniu w składach towarowych i pasażerskich spowoduje wzrost konkurencyjności spółek Grupy PKP w rejonie euroazjatyckiego obszaru kolejowego. Jego zastosowanie będzie możliwe również wewnątrz kraju na styku linii normalnotorowych oraz szerokotorowych, używanych przez LHS.

POLSUW POZNAŃ powstał w wyniku współpracy specjalistów z PKP S.A., Politechniki Warszawskiej, Poznańskiej oraz Instytutu Kolejnictwa w Warszawie. Bazą dla stworzenia nowego systemu było rozwiązanie SUW2000, zaprojektowane przez dr. hab. Ryszarda Marię Suwalskiego przy współpracy z Dariuszem Michalakiem. W systemie POLSUW POZNAŃ zastosowano nowe rozwiązania technologiczne, w wyniku których znacząco zostaną ograniczone koszty życia produktu. Efekt ten będzie uzyskany poprzez zmniejszeniu kosztów produkcji, a także eksploatacji.

Zakup systemu POLSUW stanowi początek prac badawczo-rozwojowych, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania w euroazjatyckim obszarze kolejowym. Na świecie zestawy kołowe ze zmiennym rozstawem kół zyskują na popularności. Badania nad opracowaniem tego rodzaju systemów przeznaczonych dla składów towarowych trwają między innymi w Korei Południowej czy Hiszpanii. Może on też z powodzeniem znaleźć zastosowanie w składach pasażerskich.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz komentarz!
Wprowadź swoje imię

*