Dynamicznie rozwijające się technologie w obszarze automatyzowania procesów logistycznych to efekt szybkiego wzrostu m. in. takich branż jak e-commerce.

W odpowiedzi na to Politechnika Wrocławska oraz firma Lean Tech realizują projekt o nazwie „Zrobotyzowany system inteligentnego transportu wewnętrznego”, w ramach którego powstaje autonomiczny robot AGV, który współfinansowany jest przez UE w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Jego celem jest opracowanie i zweryfikowanie inteligentnego systemu magazynowego opartego o innowacyjny, autonomiczny pojazd zdolny do samodzielnego podejmowania oraz przemieszczania ładunków paletowych w środowisku magazynowym. Urządzenie należeć będzie do rodziny robotów AGV „Lean Cart” oferowanych przez firmę Lean Tech, opartych na wspólnej platformie technologicznej, modyfikowanych w zależności od potrzeb klientów i wpisujących się w założenia przemysłu 4.0.

Głównymi zaletami jednostki są przede wszystkim możliwości przemieszczania się, parametry udźwigu i długość działania dzięki efektywnej baterii.

Lean Cart 20.0 w sposób samodzielny porusza się po przestrzeniach magazynowych rozpoznając, czy na jego drodze, bądź w najbliższym zasięgu znajduje się człowiek, dostosowując do tego szybkość i zakres działania. Technologia oparta jest na wykorzystaniu 3 skanerów bezpieczeństwa (1 z przodu, 2 z tyłu), 2 kamerach 3D i 2D, zapewniając wysokie standardy bezpieczeństwa i efektywność.

Imponujący jest także parametr udźwigu, wynoszący 1500 kg obciążenia, to więcej niż inne urządzenia nie potrzebujące dodatkowej infrastruktury do samodzielnego podejmowania ładunków . Jednym z kluczowych elementów wózka są automatycznie wysuwające się widły do podejmowania ładunków. Pozostają schowane gdy nie są potrzebne. Dodatkową funkcją użytkową jest możliwość podjęcia palety, która znajduje się już na pojeździe.

Robot  jest zdolny do ponad 16 godzinnej pracy dzięki litowo-jonowej baterii dostarczonej przez polską firmę, to znacznie więcej niż w innych autonomicznych wózkach widłowych.

Działanie pojazdów oparte jest o intuicyjny system zarządzania i nadzorowania umożliwiający zdalne sterowanie, zbieranie danych i dodawanie zadań za pomocą urządzeń mobilnych. Wszystko z dostosowaniem do istniejących systemów operacyjnych funkcjonujących w fabrykach i magazynach. Tworzenie systemu oparte jest na wielu testach, aby zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa i sprawności – wyjaśnia dr inż. Robert Giel – główny wykonawca w projekcie. Inżynierowie pracują także nad stworzeniem oprogramowania monitorującego eksploatacje pojazdu, co jest nowością w branży. 

Najciekawsze jest to, że roboty mogą być dostosowane do przedsiębiorstwa działającego zarówno w branży e-commerce, jak również do wspierania systemów produkcyjnych w innych firmach, spełniając wymogi konkretnych klientów – dodaje dr inż. Marcin Plewa, kierownik projektu. Dodatkowo pojazdy będą mogły być modyfikowane na potrzeby innych zadań, np. odkażania przestrzeni publicznych. Warto zauważyć, że projekty tego typu dają realną szansę zatrudnienia młodych i zdolnych absolwentów.

Jeden z dużych graczy z branży e-commerce już wyraził spore zainteresowanie pojazdami. Można przewidywać, że w obecnej sytuacji związanej z zagrożeniem epidemicznym i przeniesieniem dużej części handlu do Internetu zapotrzebowanie na automatyzację procesów logistycznych będzie wzrastać. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj