Dr Leszek Litwin, właściciel firmy Smart Geomatic, wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu nie kryje, że geoinformacją zainteresował się już podczas ostatnich lat studiów, kiedy systemy geoinformacyjne nie były jeszcze tak popularne w Polsce. Rozwijanie tych zainteresowań kontynuował podczas studiów doktorskich oraz pracy w gliwickiej firmie informatycznej, a w tej chwili wraz z zespołem przygotowuje się do publikacji pierwszego opracowanego w Polsce oprogramowania geomarketingowego.

Od geoinformacji do geomarketingu

Historia firmy i budowy oprogramowania NMaps Engine sięga 2014-ego roku, kiedy to firma realizowała pierwsze, małe zlecenia. Niedługo później dr Leszek Litwin wraz dzisiejszym CTO, Rafałem Pięciorakiem, zainicjowali tworzenie zupełnie nowego oprogramowania geoinformacyjnego, jakiego w Polsce dotąd nie było. Wizja ta jest konsekwentnie realizowana wraz z całym zespołem współpracowników – głównie programistów i analityków.

Innowacja i nieustanny postęp to zarówno obowiązek, jak też jedyna właściwa droga rozwoju, dlatego też w swojej pracy staramy się nieustannie wybiegać w przyszłość, a ponieważ miałem już kilkunastoletnie doświadczenie w firmie zajmującej się budową systemów geoinformatycznych, doszedłem do pewnych wniosków dotyczących tego jak funkcjonuje rynek i w jakich zastosowaniach geoinformacji jest nisza i można wprowadzić nowe rozwiązania – akcentuje Leszek Litwin.

Najważniejsze okazało się postawienie na aplikacje internetowe. Pierwsze oprogramowanie, które zbudowali programiści powstało w 2014-tym roku i mimo, że nie była to technologia, którą dysponują obecnie, system, który udało się stworzyć funkcjonuje do tej pory bez zarzutu. Znajomość trendów i niedoskonałości istniejącego wcześniej oprogramowania wytyczyła bardzo precyzyjne kierunki rozwoju, mające ostatecznie zaowocować stworzeniem własnego systemu, który otrzymał nazwę NMaps Engine. W tej chwili zespół Smart Geomatic buduje produkty, głównie geomarketingowe, w oparciu o to oprogramowanie i dzięki temu jest w stanie dostarczyć klientom efektywnych rozwiązań z tego obszaru zastosowania geoinformacji.

Rozwój udostępniania geoportali w Internecie spowodował wzrost świadomości dotyczącej samego istnienia geoinformacji, a to poskutkowało pojawieniem się zapotrzebowania na tego rodzaju systemy. Firma Smart Geomatic skupiła się przede wszystkim na obszarze geomarketingu, który bazuje na wielokryterialnych analizach danych przestrzennych pod kątem zastosowań w szeroko pojętym biznesie, a zatem np. daje możliwość znalezienia najlepszej dostępnej lokalizacji na nową inwestycję, w oparciu o dane przestrzenne z wielu źródeł oraz ich analizy.

Pod uwagę brana jest przede wszystkim lokalizacja i dostęp do niej, a następnie wykonuje się analizy związane z docelową grupą odbiorców danego produktu. Kolejny krok to odzwierciedlenie sieci aktualnych i planowanych placówek (np. bankomatów danego banku) i przeanalizowanie czy nie zaistnieją zjawiska w przestrzeni, które negatywnie wpłyną na rozwój rynku i czy liczba klientów ma szansę wzrosnąć. Poszukiwanie grupy odbiorców docelowych polega przede wszystkim na przetwarzaniu dużej ilości danych, między innymi demograficznych, które później poddawane są analizom, ich wyniki zaś zostają umieszczone na mapie. Już samo umieszczenie danych tabelarycznych na mapie, uwypukla ich aspekt przestrzenny, który sam w sobie stanowi dodatkową i nie tak oczywistą jeszcze niedawno informację.

Oprogramowanie NMaps Engine jest rozwijane przede wszystkim po to, by wspomóc wykonywanie analiz danych przestrzennych o charakterze biznesowym i dostarczyć użytkownikom biznesowym produkt, dzięki któremu będą mogli sami wykonywać analizy przestrzenne, również na bazie własnych danych i publikować je w postaci map w Internecie.

NMaps Engine to flagowy produkt firmy Smart Geomatic i już w tej chwili są dostarczane produkty bazujące na jego wykorzystaniu, choć firma planuje w krótkim czasie również sprzedawać dostęp do systemu w formule SaaS.

Starając się odpowiadać na zapotrzebowanie na tego rodzaju systemy właśnie otworzyliśmy nasze biuro handlowe w Warszawie, a niebawem wprowadzimy również system mikropłatności, dzięki któremu klient będzie mógł wykupić miesięczny dostęp do usługi – dodaje.

Pierwsi w Polsce

Oprogramowanie NMaps Engine jest pierwszym takim rozwiązaniem w obszarze geoinformacji na skalę ogólnopolską a u podstaw architektury systemu leży założenie, że żadna część systemu nie wymaga instalacji na komputerze użytkownika. Korzystanie z systemu wymaga jedynie przeglądarki internetowej oraz, rzecz jasna – dostępu do Internetu. W związku z rozwojem Internetu oraz technologii informatycznych, taki trend jest obecnie powszechny przy projektowaniu i budowie aplikacji, a w wielu przypadkach wydaje się być jedynym rozwiązanie możliwym do zastosowania z punktu widzenia grupy docelowej użytkowników systemu.

Jednymi z podstawowych założeń technicznych przyjętych podczas budowy NMpas Engine było umieszczenie części „serwerowej’ systemu w środowisku „chmury obliczeniowej” (Cloude Computing), udostępnianie go użytkownikowi jako usługi, w formule SaaS (Software as a Service) za mikropłatności oraz intuicyjność, tak żeby obsługa systemu, nie sprawiała jego odbiorcom i użytkownikom żadnych problemów – podkreśla właściciel firmy.

Wyzwaniem było szybkie i sprawne funkcjonowanie systemu, przede wszystkich zaś aplikacji do udostępniania map w Intrenecie, za pośrednictwem przeglądarki internetowej na komputerach stacjonarnych, laptopach, oraz tabletach i smartfonach, co zostało osiągnięte dzięki zastosowaniu technologii RWD.

System NMaps Engine został zaprojektowany tak, żeby mógł stanowić bazę dla innych rozwiązań. Jednym z nich jest niedawno uruchomiony system WeMapo, dedykowany do prostego publikowania ortofotomap pozyskiwanych za pomocą bezzałogowych systemów latających, popularnie zwanych „dronami” lub „bezzałogowcami” (UAV/RPAS). Takiego rozwiązania jeszcze w Polsce nie było, a zainteresowanie potencjalnych użytkowników wskazuje, że był to krok w dobrą stronę. Projekt powstał we współpracy z firmą partnerską produkującą bezzałogowce, dedykowane między innymi gromadzeniu danych do tworzenia ortofotomap.

Jednym z najnowszych rozwiązań jest wykorzystanie NMaps Engine do systemu dedykowanego dla jednego z rynków, na którym zmieniły się niedawno uwarunkowania prawne. System nazywa się PharmaPlus.

Na bazie NMpas Engine zbudowaliśmy rozwiązanie dedykowane firmom, które chcą otwierać nowe apteki. Nowe prawo farmaceutyczne nakłada miedzy innymi dwa kryteria wyboru – odległościowe i demograficzne. Nasze rozwiązanie uwzględnia te i wiele innych aspektów, dzięki którym możliwe będzie spełnienie wymogów nowego prawa farmaceutycznego w zakresie kryteriów lokalizacji nowych aptek. Bez takiego rozwiązania jak nasze jest to co najmniej bardzo trudne i przede wszystkim niezwykle kosztowne – wyjaśnia Leszek Litwin.

Inteligentna Lokalizacja i geomarketing na pierwszym miejscu

Kolejnym, najważniejszym etapem w rozwoju firmy jest opublikowanie oprogramowania MapLi – Map Location Intelligence, mające się ukazać już na początku przyszłego roku. Będzie to oprogramowanie, które klient będzie mógł wykorzystać do własnych analiz przestrzennych z obszaru „biznes intelligence” a wyniki opublikować w sieci Internet. Mimo, że system MapLi jest określany jako punkt docelowy, do którego firma dąży, dr Leszek Litwin podkreśla, że oprogramowanie tego rodzaju musi być stale rozwijane, a zatem konieczne jest dostarczanie nowych funkcji, by dotrzymać kroku dynamicznie rozwijającemu się rynkowi. Planowanie nowych funkcji musi zatem nadążać za potrzebami głównych grup użytkowników oraz wymaganiami rynku analiz biznesowych.

NMaps Engine może być wykorzystywany również w powiązaniu z innymi, zewnętrznymi systemami, np. CRM a to dzięki interfejsom (API), które umożliwiają integrację.

Oprogramowanie działa już w kilku językach, m. in. angielskim, niemieckim czy francuskim i docelowo jest dedykowane klientom z całego świata. Zaistnienie na wielu rynkach jest olbrzymim wyzwaniem, ponieważ wymaga zapewnienia wydajności pracy systemu na odpowiednim poziomie oraz skalowalności.

Zespół Smart Geomatic jest doświadczony i zdolny do spełniania wszystkich stawianych naszemu oprogramowaniu wymagań. Stanowi o rzeczywistym potencjale firmy i to dzięki całemu zespołowi i każdemu z osobna jesteśmy w tym właśnie miejscu. To nie ulega wątpliwości – podkreśla właściciel firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj