Dzięki intuicji i doświadczeniu spółka SSK Rail pretenduje do miana najnowocześniejszej firmy dostarczającej inteligentne rozwiązania dla kolei. O wsłuchiwaniu się w potrzeby rynku kolejowego rozmawiamy z prezesem firmy, Adamem Pecho.
Bezpieczeństwo na torach leży w interesie zarządcy infrastruktury. Skąd pomysł, aby tworzyć inteligentne rozwiązania IT dla kolejnictwa?
Jestem pasjonatem nauki, a dzisiaj też kolei. Zawodowo zaczynałem przygodę z kilkoma spółkami kolejowymi, zbierałem doświadczenie, a przede wszystkim opinie. Na co dzień mam do czynienia z pasjonatami branży. Teraz, dzięki współpracy z Instytutem Kolejnictwa i Urzędem Transportu Kolejowego, śmiało mogę stwierdzić, że jesteśmy pierwszą spółką technologiczną w Polsce, gwarantującą właściwy monitoring w dziedzinie bezpieczeństwa na torach.
Innowacyjne technologie to te, które nie mają sobie równych, a konkurencja dla nich nie istnieje. Co SSK Rail proponuje przewoźnikom?
Zależy nam na usprawnieniu komunikacji przewoźnik — pasażer, co doprowadzi do podniesienia jakości usług,
a tym samym zwiększy zadowolenie podróżnych. Naszą wizją jest dopracowanie Asystenta Pasażera. To niewątpliwie przyjaciel podróżującego, bo od momentu zainstalowania go w swoim telefonie, pasażer informowany jest o udogodnieniach na pokładzie, ale także o utrudnieniach. Dostaje propozycje wyboru krótszej trasy i ma możliwość wygodnego zakupu biletu. Wydaje się to doskonałą propozycją dla osób chcących ocenić komfort jazdy i bezpieczeństwo. Stworzyłem zespół pasjonatów kolei z nieprzeciętną wiedzą technologiczną. Wspólnie doprowadziliśmy do utworzenia grona eksperckiego składającego się z ponad 120 osób. Dzięki temu staliśmy się doradcami w dziedzinie strategii nowoczesnych technologii oraz wykonawcami innowacyjnych projektów.
Co oferujecie podróżnym, a także przewoźnikom w kwestii dbałości o komfort i bezpieczeństwo w trakcie podróży?
Jako sygnatariusze deklaracji w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym poczuwamy się do misji stworzenia na tyle inteligentnych rozwiązań, aby były użyteczne i skuteczne. Pracujemy nad stworzeniem mobilnych aplikacji z funkcją translatora, które ułatwią pracę konduktorowi obsługującemu pasażera obcojęzycznego, a informacje z Asystenta Pasażera pomogą przewoźnikom spełniać oczekiwania podróżnych.
Czym SSK Rail zamierza nas zaskoczyć w przyszłości?
Zależy nam na nawiązaniu współpracy z placówkami naukowymi. Pierwszą z nich jest Instytut Kolejnictwa, wraz z którym opracowujemy koncepcję monitoringu pantografu. Do zrealizowania tego projektu planujemy pozyskać środki unijne. Coraz bardziej interesują się nami spółki zagraniczne z Francji, Hiszpanii, Czech czy Niemiec. Naszą wizją jest zadowolenie przewoźników, którzy, wykorzystując nasze urządzenia, otrzymają rzetelną, skuteczną informację, a pasażerowie dostaną to, czego chcą, czyli gwarancję bezpiecznego dotarcia do celu.