Potrzeba zrównoważonego zaopatrzenia żywności o wysokiej zawartości odżywczej jest największym bodźcem, który prowadzi do wzrostu zainteresowania pierwotnymi formami pszenic. Uprawa pierwotnych gatunków zbóż daje szanse pozyskania ziarna konsumpcyjnego o większej zawartości składników biologicznie czynnych w porównaniu z pszenicą zwyczajną.
Zagłębienie się w pierwotne formy pszenic jest fundamentalne do badań i wprowadzania innowacji.
Rozmawialiśmy z dr hab. inż. Małgorzatą Szczepanek, prof. uczelni na temat projektu pt. „Innowacje w uprawie, przetwórstwie i wprowadzenie na rynek pierwotnych form pszenic okrągłoziarnowej i perskiej o podwyższonej wartości odżywczej”.
W tym projekcie istotne jest określenie wartości gospodarczej, zdefiniowanie metod uprawy i przetwarzania oraz aktywna działalność marketingowa.
Pszenica okrągłoziarnowa to roślina endemiczna, która jest formą nieoplewioną oraz całkowicie wymłacaną z plewek. Gatunek ten należy do grupy pszenic heksaploidalnych.
Pszenica perska to gatunek pochodzący z południowych zboczy Wielkiego Kaukazu w Gruzji. Należy do grupy pszenic tetraploidalnych, a jej źdźbła są delikatne, długie i bardzo podatne na wyleganie.
Głównym celem jest opracowanie i wdrożenie w zakresie technologii uprawy, przetwórstwa i wprowadzenie do obrotu innowacyjnych produktów z pierwotnych form pszenic wymienionych w tytule projektu, podkreśla dr hab. inż. Małgorzata Szczepanek.
Podstawą opracowania nowych technologii uprawy pszenicy okrągłoziarnowej i perskiej były ścisłe doświadczenia polowe, realizowane w systemie integrowanym (w Stacji Badawczej Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy) i ekologicznym (w pięciu gospodarstwach ekologicznych), mówi naukowiec.
Doświadczenia polowe to również ocena plonowania, zachwaszczenia czy porażania przez choroby i występowanie szkodników w zależności od obsady roślin, sposobu uprawy.
Podstawą opracowania nowych procesów produkcji i wytworzenia innowacyjnych produktów takich jak, chleb, makaron, płatki – była ocena jakości technologicznej surowca w laboratoriach Uniwersytetu oraz testy produkcyjne w przedsiębiorstwach przetwórstwa rolno-spożywczego, podkreśla badacz.
Niezwykle ważna jest forma promocji i komunikacji z odbiorcą.
W projekcie opracowano i zastosowano nową formę marketingu w celu wprowadzenia na rynek innowacyjnych produktów z pszenic okrąłoziarnowej i perskiej. Wykorzystano m.in. branding (budowanie świadomości i rozpoznawalności marki poprzez promowanie wspólnego logotypu, wirtualną wizytówkę biznesową, wprowadzanie na opakowaniach kodu QR, działania promocyjne (targi, jarmarki, konferencje), badania rynku, analizę potrzeb czy preferencję konsumentów.
Życzymy dalszych sukcesów!
Sebastian Wach.