Kluczową osią, wokół której zbudowano sukces Politechniki Gdańskiej, jest wysoko rozwinięta kultura wartości.
W 2012 roku wdrożono na uczelni strategię Smart University. Te innowacyjne podejście zmienia Politechnikę Gdańską w organizację, która potrafi spojrzeć na otaczający świat ze zrozumieniem i dostrzec to, co można udoskonalić, Strategię tą doceniła Komisja Europejska, która potraktowała ją jako jedno z „case study” dotyczących wzorcowych rozwiązań na uczelniach w Europie.
– Istnieje kilka głównych celów, które choć z pozoru mogą wybrzmiewać jak górnolotne ideały, to ich realizacja umożliwiła Politechnice Gdańskiej odnieść sporo sukcesów. To zapewniło zastosowanie takich prostych zasad jak: upraszczanie procedur administracyjnych, odciążanie człowieka poprzez informatyzacje uciążliwych i powtarzających się działań czy uspójnienie personalnych dążeń ze strategią rozwoju – mówi prof. dr hab. inż. Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej w latach 2008-2016.– Motywacja w formie finansowej jest skuteczna, zwiększa indywidualną satysfakcję. Ważne też jest oddziaływanie na środowisko, poprzez wprowadzanie przydatnych zmian. To całej społeczności nadaje sens życia. Nie tylko pracujemy dla siebie, ale również żyjemy dla innych. Dzielimy się z nimi swoją wiedzą i umiejętnościami, żeby świat rozwijał się w dobrym kierunku – dodaje.
Uczelnia przykłada bardzo dużą wagę do współpracy nauka-biznes. Jednak należy wyraźnie zaznaczyć pewne granice, oddzielające działalność jednostek naukowych od biznesu. – Uczelnie nie są firmą produkcyjną i nie będą. Musimy nauczyć się rozdzielać kompetencje, wykorzystywać różne doświadczenia i dopiero wtedy taka synergia da piękny efekt, jak dźwięk dobrze zsynchronizowanej orkiestry – tłumaczy prof. Henryk Krawczyk.
Swoją współpracę ze światem biznesu politechnika prowadzi na wielu płaszczyznach. Od wielu lat działa Centrum Transferu Wiedzy i Technologii. Jednostka powstała w celu wspierania innowacyjności oraz umiejętności wykorzystania nowatorskich rozwiązań pracowników, doktorantów czy studentów. Komercjalizacja wyników prac naukowych dla gospodarki oraz wspierania przedsiębiorczości akademickiej to jej główne zadanie.
Inną formą współpracy jest również działające pod kierownictwem prof. Henryka Krawczyka Centrum Doskonałości Naukowej Infrastruktury Wytwarzania Aplikacji (CD NIWA). Centrum oferuje dostęp do profesjonalnej wiedzy i usług związanych z wytwarzaniem szerokiej gamy użytecznych aplikacji informatycznych. Najnowszą inicjatywą CD NIWA jest konkurs pod nazwą „Zrozumieć potrzeby”. Na czym będzie polegał? Na pierwszym etapie studenci mają za zadanie zgłosić propozycję zmian, które będą przydatne człowiekowi na co dzień.
– Młodzi ludzie poprzez obserwację świata, zauważają w sposób naturalny pewne jego niedoskonałości. W opracowaniu zasygnalizują rozsądne zmiany, a także zgłaszają propozycję ich wdrożenia – tłumaczy kierownik CD NIWA. Drugim etapem jest implementacja wybranych rozwiązań. Konkurs rusza w tym miesiącu i potrwa do końca czerwca 2017 r.
Mam wielką satysfakcję, że pozostawiłem coś, co może być kontynuowane w przyszłości. Nowe zmiany oczywiście będą, bo pozwolą one tylko ulepszyć różne procesy. W dalszym rozwoju Uczelni bardzo ważne jest inne, nowe spojrzenie. Innowacyjność jest już na tyle rozwinięta, że trudno byłoby kulturę innowacji zastopować – puentuje prof. Henryk Krawczyk.