Wprowadzone w praktyce innowacje budują tożsamość intelektualną i biznesową Hertz Systems.
Firma jest liderem w inżynierii elektronicznej i telematyce oferującą najnowszą technologię w sektorach obrony, bezpieczeństwa, przestrzeni, transportu i telekomunikacji.
– Nasze plany wybiegają daleko w przyszłość, chcemy budować firmę aktywnie budującą i rozwijającą technologie kosmiczne, obecna sytuacja na rynku wyraźnie wskazuje na taką potrzebę, którą możemy i chcemy zaspokoić. – mówi Anna Mroczkowska, Dyrektor ds. Systemów Kosmicznych i Specjalnych. – W ubiegłym roku zakończyliśmy projekt monitorowania transportu zwierząt, który umożliwia właścicielom lub podmiotom zainteresowanym zdalnie obserwować bieżące położenie pojazdu, który przewozi zwierzęta.
Spośród projektów wpisujących się w rozwój systemu Galileo drugiej generacji, firma Hertz Systems, we współpracy z pracownikami naukowymi, opracowała analizę toru poruszania się satelity i jego wynoszenia na orbitę. Obecnie, w kosorcjum z włoską stroną Thales Alenia Space, opracowywany jest generator sygnału nawigacyjnego w paśmie L-band, do którego Hertz Systems przygotowuje środowisko testowe i przeprowadzi testy.
– Mamy w opracowaniu projekty urządzeń o przeznaczeniu na satelity, jak na przykład moduł do synchronizacji czasu i częstotliwości oraz określania pozycji, z funkcją podtrzymywania wzorca czasu w przypadku zaniku lub braku widoczności sygnału GNSS. – dodaje Anna Mroczkowska.
Precyzyjny czas jest podstawą funkcjonowania systemów podczas misji kosmicznych, np. w tzw. Formacjach satelitów, czy podczas kosmicznego dokowania, w synchronizacji urządzeń pokładowych lub wreszcie do określania i sterowania położeniem satelity na orbicie (systemy AOCS).
– Jesteśmy również w konsorcjum z polskimi firmami i instytucjami naukowymi oraz uczelniami pracującym nad zaprojektowaniem polskiego satelity współpracującym z systemem AIS monitorowania i komunikacji z obiektami na morzu. Realizujemy projekt budowy systemu zdolnego wykrywać zakłócenia, określać ich kierunek i prawdopodobne pochodzenie. – opowiada Anna Mroczkowska.
Takie systemy mogą znaleźć zastosowanie na lotniskach, w miejscach krytycznej infrastruktury węzłowej, gdzie niezawodne działanie systemów nawigujących jest krytyczne dla bezpiecznego funkcjonowania.
Przed nami kolejne wyzwania. Duże nadzieje wiążemy z udziałem w programach zw. z budową europejskiego systemu Galileo i z pozyskaniem zdolności do rozwoju odbiorników Galileo dla służb publicznych. Chcielibyśmy być znaczącą firmą na rynku europejskim. Nie będzie łatwe dorównać tempa silnym, funkcjonującym już kilkadziesiąt lat w obszarze kosmicznym, dużym graczom z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec czy Włoch, którzy opierają rozwój również o programy narodowe. Ale w tym obszarze nie chodzi o współzawodnictwo, ale o współpracę. Technologicznie jesteśmy gotowi. Dzisiaj podążamy za rynkiem, jutro dzięki rozwojowi i wiedzy będziemy ten rynek budować i wytyczać trendy. – reasumuje Anna Mroczkowska.