Będziemy latać dalej, szybciej i taniej.
Projektanci przemysłu lotniczego na całym świecie prześcigają się w tworzeniu rozwiązań, które sprawiają, iż nowoczesne jednostki napędowe stają się bezpieczniejsze, bardziej wydajne oraz niezawodne. Polscy inżynierowie z branży lotniczej również pracują nad nowymi rozwiązaniami, które wpisują się w rosnące oczekiwania klientów i sprawiają, że polska myśl techniczna coraz częściej zostaje doceniana na arenie międzynarodowej. W warszawskim centrum inżynieryjnym – Engineering Design Center (EDC) zespoły wykwalifikowanych ekspertów technicznych, zatrudnionych przez GE Company Polska Sp. z o.o. oraz przez Instytut Lotnictwa, pracują nad projektem innowacyjnej sprężarki, której wprowadzenie na rynek spowoduje, iż nowoczesne silniki turbinowe będą charakteryzować się najlepszymi parametrami w swojej klasie.
Dzięki właściwościom tej nowoczesnej sprężarki, silnik będzie oferować nawet o 15 % niższe zużycie paliwa oraz lepszy stosunek mocy do masy, co pozwoli na wydłużenie zasięgu samolotu oraz skrócenie czasu przelotu. Potencjalni klienci będą mogli korzystać z krótszych pasów startowych, a mniejsze spalanie i wyższa niezawodność sprawią, że silnik będzie ekonomiczniejszy w użyciu.
„Nasz projekt, współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-20, to będzie przełom. Prototyp sprężarki będzie istotnym dokonaniem inżynierów polskiej branży lotniczej na arenie międzynarodowej” – mówi Marian Lubieniecki, Prezes Zarządu GE Company Polska Sp. z o.o.
W EDC blisko 2000 inżynierów współpracuje ze sobą, wymieniając się wiedzą i doświadczeniem, tworząc dzięki temu innowacyjne projekty w branży lotniczej, a także w energetyce, transporcie czy przemyśle naftowym. Działające od 17 lat centrum rozwija polską myśl inżynierską, wprowadza nowe technologie i dba o to, by polscy inżynierowie mogli lokalnie korzystać z najnowszych metod projektowania i nowoczesnej bazy badawczo-laboratoryjnej.
„W naszej codziennej pracy wykorzystujemy najnowocześniejsze metody i narzędzia, m.in. prototypowanie 3D. Dzięki najnowszym technologiom GE oraz infrastrukturze laboratoryjnej i wiedzy zgromadzonej przez Instytut Lotnictwa możemy tworzyć tak rewolucyjne projekty jak ta sprężarka” – dodaje Paweł Buczek, Kierownik Sekcji w GE Company Polska Sp. z o.o..
Pod koniec 2017 roku planowane jest uruchomienie pierwszego badawczego prototypu silnika oraz przebadanie jego osiągów. Spółka przewiduje zakończenie prac nad projektem na przełomie lat 2020 – 2021.
Adrian Morel