Do najistotniejszych wyzwań, z jakimi branża lotnicza będzie musiała się mierzyć w najbliższych dekadach, należy konieczność spełnienia założeń neutralności klimatycznej przy wciąż rosnącym natężeniu ruchu pasażerskiego i rosnącej dynamice przewozu towarów. Jednym z narzędzi, którymi mogą się w tym kontekście posłużyć inżynierowie projektujący samoloty i silniki lotnicze, są materiały kompozytowe. Pozwalają one znacznie zredukować masę wykonanych z nich elementów, a co za tym idzie – obniżyć zużycie paliwa i w efekcie ograniczyć emisyjność statków powietrznych.

W przemyśle lotniczym zastosowanie znajdują przede wszystkim kompozyty węglowe, wykorzystywane do budowy kadłubów, skrzydeł i innych części konstrukcji samolotu. Wykonuje się z nich również obudowę głównego wentylatora czy łopaty w silnikach. Większość materiałów kompozytowych niestety nie jest zdolna do pracy w wysokich temperaturach. Wraz ze wzrostem temperatury pogarszają się bowiem ich własności. Bardziej wytrzymałe w tych warunkach kompozyty ceramiczne są z kolei niezwykle drogie, co czyni ich wdrażanie na dużą skalę nieopłacalnym.

Eksperci z GE Aerospace Poland pracują nad kompozytem opartym na specjalnej żywicy polimerowo-ceramicznej, który umożliwi pokonanie zarówno ekonomicznych, jak fizycznych barier blokujących obecnie szersze użycie materiałów kompozytowych przy tworzeniu części silników lotniczych. Ten lekki i tani w produkcji nowatorski kompozyt stanowić będzie atrakcyjną alternatywę dla stosowanych w tej chwili kosztownych stopów tytanu czy ciężkich stopów niklu, a osiągnięta dzięki niemu redukcja masy silnika przełoży się na wspomniane zmniejszenie zużycia paliwa i związane z tym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Więcej o Genereal Electric Aerospace:

www.geaerospace.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj